Brev:
Alt for tidlige morgener
7. april 2008
Alder:
18 mdr.
Alt for tidlige morgener
Hej
Jeg skriver til dig vedrørende min søns sovevaner. Han er knap 18 mdr og har altid haft et meget lille sovehjerte. Problemet er at vi som forældre er ved at være temmelig udmattede og har brug for nogle gode råd.
I de første 7 mdr af sit liv vågnede han hver 1½-2 timer hver nat for at få mad, og var så frisk ved 430/5tiden. Om dagen faldt han kun i søvn ved brystet - og senere flasken og sov meget sporadisk og oftest ikke mere end 45 min ad gangen.
Han begyndte i Vuggestue da han var 10 mdr, hvor han hurtig faldt godt til. I begyndelsen var det kun muligt at få ham til at sove middagslur med en flaske i munden, men da vi besluttede os for at vende ham fra det, skete det uden problemer fra den ene dag til den anden. På samme måde da han skulle vænnes helt fra flasken da han var knapt et år.
På nuværende tidspunkt sover han fra kl 2000 til kl.4 (430 hvis vi er heldige). Jeg behøver nok ikke sige at vi er temmelig trætte af det - det er meget svært at få en dagligdag til at hænge sammen med to fuldtidsarbejder, når man konstant er i søvnunderskud.
Han sover 2-2½ timer til middag mellem 12-14. Han er nem at lægge også om aftenen - sover efter ca 5 minutter. Det er meget forskelligt hvor tit han vågner om natten. Nogle gange slet ikke og andre gange 5-6 gange. Nogle gange klynker han bare lidt og andre gange er han helt ulykkelig. Han får lidt vand når han vågner og en sut og falder så i søvn igen.
Jeg snakkede med min læge i december, da min søn var 14 mdr fordi jeg ikke anede mine levende råd - hun sagde at det eneste man kunne gøre var at ændre hans døgnrytme og det ville tage 4-5 uger.
Vi prøvede så at trække hans sengetid gradvist med 15 min, så han til sidst kom i seng 2100/2115 (det var meget svært at holde ham vågen). Det betød jo også at den smule "voksentid" vi havde svandt helt ind.
Vi blev ved i 2½ måned og han endte med at sove ½ time længere om morgenen!! Så blev han syg i flere omgange og var tilbage i sin gamle rytme igen.
Vi har forsøgt flere ting for at se om der skete en ændring:
at give ham mad lige inden han kommer i seng (selvom jeg ikke har indtryk af at han vågner af sult) Givet ham lov til at sove middgaslure til han selv vågnede (i forhold til den tanke at søvn avler søvn) og i andre perioder vækket ham efter to timers lur, men lige lidt hjælper det. Han er bare lysvågen ved 4tiden
Han er ellers et glad barn, der aldrig sidder stille. Han vil allerhelst (og har altid villet) være på vores arm hele tiden. (På nær om natten, hvor man absolut ikke må røre ham og putte med ham!). Udviklingsmæssigt er han helt normal, måske lidt hurtigere end andre nogle gange.
Det blev et meget lang indlæg, men jeg synes at jeg var nødt til at sætte dig ind i mange forhold for at du kan danne dig et billede af situationen.
Jeg håber at du kan komme med at godt råd mht hvordan vi får ham til at sove bare lidt længere.