Svar: Alt for tidlige morgener
7. april 2008
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Når man taler om søvn og søvnrytmer, så er det vigtigt at vide at man skelner mellem "Lærker" og "Ugler". Ugler er de børn (eller voksne) som får masser af energi om aftenen, aftentid er faktisk deres bedste tid, det er her de er årvågne, tænker klart, leger godt eller studerer effektivt. Morgenerne er tilgengæld problematiske, selv efter en god nats søvn er det som at skulle kravle ud af et dybt hul.
For lærkerne er det lige modsat. Om aftenen føler de en kamp for at være oppe, de har svært ved at aktivere sig, gå i dybden med nogen ting. Men om morgenen er de friske, det er vigtigt at komme op og komme igang, de får ting fra hånden, morgenerne er deres bedste tid.
Det er selvfølgelig ikke alle som falder ind i disse kategorier, men nogen gør især og jeg tænker at I har fået jer en lille Lærke. Han har det fint med at komme i seng og overgive sig til søvnen om aftenen, om morgenen kl. 05 er han vågen og i vigør - altså i og for sig helt okay og helt normalt, men svært fordi I forældre ikke har det sådan...
Når et barn som jeres dreng har en tidlig søvnfase og man ønsker at ændre på dette så er der flere ting som spiller ind. At flytte tidspunktet for sengetid enkelte aftener vil ofte ikke være nok til at ændre på hans biologiske ur. Det er også derfor man ofte vil se at barnet bliver ved med at vågne tidligt, selvom barnet kommer senere og senere i seng... Hele dagen kræver således små ændringer, for at det på sigt vil kunne mærkes om morgenen.
I skal også overveje om I tilbyder jeres dreng noget at spise, når han vågner om morgenen, simpelthen fordi han kan vågne fordi han så er sulten eller tørstig. Det vil sige at hans biologiske ur er indstillet efter at skulle have mad tidlig morgen og så vågner han fordi han trænger til dette.
I skal således forsøge at ændre hele dagens rytme, både tidspunkter for spisning, leg og søvn, så det hele flyttes med 15 minutter dag for dag. Fordi det på sigt vil kunne give en ændring, som vil kunne mærkes om morgenen.
Hvis I oplever at hans spisetider osv. passer fint overens med I andres tider, med det I normalt forbinder med morgenmad, frokost osv. så behøver I naturligvis ikke ændre på dette, men skal så 'kun' forsøge at ændre på søvnen. Det vil altså sige forsøge at putte ham 12.15, så 12.30 og så 13. Og det samme om aftenen - putte ham 20, så 20.15 og så 20.30 for at se om det kan give lidt ændringer hele vejen igennem.
I takt med at han forhåbentlig begynder at kunne sove bare en time mere om morgenen, så vil han forhåbentlig selvregulere yderligere, så det atter kommer til at passe med middagslur og at komme i seng i nogenlunde fornuftig tid:o)
Det er måden at gøre det på, jeg håber I her er hjulpet videre på vej:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske