Svar: Overblik med hensyn til mælk
7. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Tak for dine idéer til siden:o) Jeg kan godt forstå du synes det er lidt svært at finde ud af alt det med mælk. Se artiklen "Dit barns behov for mælk", som jeg har rettet til d.d. og som du finder i artikelsamlingen.
Hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at udskifte en eftermiddagsflaske med et grødmåltid i 7 måneders alderen afhænger helt af det enkelte barn. Ofte vil børn netop i denne alder have behov for at få et måltid mere og vil således have behov for at få to grødmåltider og to grøntsagsmåltider dagligt. Ved siden af dette er mælkebehovet dog fortsat forholdsvis stort og barnet vil normalt have behov for 4 flasker dagligt, for at være dækket ind.
For at mælken ikke skal påvirke indtaget af skemad og for at barnet fortsat er dækket godt nok ind med både mælk, væske og mad, så vil det normalt være nødvendigt at tilbyde barnet en ekstra flaske sen aften. Det vil således være de færreste børn som i en alder af 7 måneder vil være i stand til at sove hele natten igennem fra kl. 20 til næste morgen kl. 06 uden at få lidt ekstra mælk.
Det ser ud som om at Gustav godt kan sove igennem om natten, men med et ekstra måltid skemad om dagen er det ikke sikkert han bliver ved med det.. modsat vil det være helt okay at du bibeholder flasken om eftermiddagen, hvis du mener at han trives bedst på denne måde. Altså hvis han virker til at være mæt nok med 3 måltider skemad og 4 flasker. Det er her den individuelle vurdering kommer ind.
Derudover skal man se på hvor store mængder mælk barnet indtager og her er det jo praktisk at du giver flaske - du ved præcist, hvor meget han har fået. Han kan godt drikke 180-200ml af gangen og vil således umiddelbart være dækket fint ind med sine fire flaske - du skal regne med at hans behov fortsat vil være omkring 750ml dagligt. Naturligvis regulerer dette sig ned, hvis du begynder at tilbyde mere skemad, men indtaget ligger deromkring med den alder han har. Det du så skal vurdere er altså om han vil have det bedre med grød om eftermiddagen og så en flaske mere sen aften, eller om han trives med nuværende plan, for så kan du roligt bibeholde denne lidt endnu:o)
Håber ovenstående giver lidt overblik, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske