Svar: Hvordan dækker jeg bedst hendes behov?
7. april 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Det er meget små mængder skemad din datter skal have med den alder hun har og da hun også får vælling og modermælkserstatning er det meget vigtigt at du går stille og roligt frem, så hun så vidt muligt undgår forstoppelse.
Hendes mælkebehov er som det hidtil har været. De fleste børn på Andrea alder vil drikke mellem 800-1000ml mme dagligt, men det afhænger lidt af hvor meget hun vejer. Hun kan tilbydes skemad en gang dagligt, få tsk. fulde til ½ dl. og derefter tilbyder du flaske som du normalt ville gøre.
Vælling er godt at tilbyde inden natten og i 4-6 måneders alderen er det vigtigt at hun ikke får mere end max 2 flasker vælling dagligt, svarende til ca 400ml.
Når hun bliver omkring 5 måneder og hvis du synes det går godt med hendes indtag af skemad, så kan du øge hende til skemad to gange dagligt. Her kan du så tilbyde hende grød til frokost eller om formiddagen og så tilbyde hende grøntsagsmos om aftenen. Det vil være med til at holde maven igang.
På hendes grød kan du give forskellige typer af frugtmos og bærmos, sveskemos er helt okay at bruge, men prøv også at variere med andre typer frugtmos, som generelt kan være godt til at holde maven igang. Ellers gælder at mængden af skemad holdes nede så mælken følger efter, netop for at maven ikke skal gå i stå.
Det vil normalt være rigtig fint at holde maven igang netop via maden, sveskemos, grøntsagsmos osv. men nogle gange er det ikke nok og her vil det være en god idé at give hende Laktulose. Hverkend sveskemos eller Laktulose giver en doventarm.
Laktulose kan du købe i håndkøb og her kan du give 1 ml pr kg. din datter vejer. Det vil ofte være en fordel at tilbyde hende laktulose 2 gange dagligt og vejer hun f.eks. 6 kg, så vil det være passende at tilbyde hende 3ml morgen og 3 ml aften og så regulere ind til afføringen er passende i konsistens.
Der findes forskellige former for afføringsmiddel, det der hedder laksantia. Både Movicol og Laktulose hører under gruppen 'osmotisk virkende laksantia", som kort fortalt virker ved at gøre afføring blød, så barnet lettere kommer af med. Andre laksantia virker f.eks. ved at påvirke tarmens bevægelser.
De mave-tarm læger, som jeg har talt med har ikke umiddelbart problemer med at give børnene hverken Laktulose eller Movicol. Det vigtigste er at holde gang i børnenes maver, da det har enormt stor indflydelse på deres velbefindende og dermed deres trivsel og udvikling. På mange børneafdelinger bruger man nu Movicol og det er ifølge lægerne et rigtig godt præparat. Men det er dog forholdsvis nyt og derfor er erfaringen med det endnu ikke så stor.
Læser man Lægemiddelstyrelsens produktresume fra den 10. april 2007 angående Movicol, så anbefales dette ikke til børn under 12 år, da erfaringen med behandlingen på børn er utilstrækkelig. Jeg ved dog at man på børneafdelinger rundt om i Danmark bruger Movicol til børn under 2 år, men aldrig under 6 mdr´s alderen. Dette skyldes Movicols indhold af elektrolytter, som man skal være sikker på kan udskilles via barnets nyrer.
Med hensyn til en plan for dagen, så vil den kunne se således ud:
Morgen: Flaske med mme
Formiddag: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost: En lille smule grød af ris, maj, hirse eller boghvede, gerne med lidt forskellig frugtmos på som topping, vand af kop
Puttes til middagslur med flaske mme
Eftermiddag: Flaske med mme
Sover sidste dagslur
Aften: Flaske med mme og her kan hun omkring 5 måneders alderen, hvis det går godt, fortsætte med lidt grøntsagsmos og således begynde med 2 måltider skemad dagligt
Puttes til natten med en flaske Vælling
Sen aften/nat: Flaske efter behov.
De fleste børn er 6 måneder inden de er i stand til at sove hele natten (6 timer) uden flaske.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske