Brev:
Bange dreng
8. april 2008
Alder:
5 år
Bange dreng
Kære Helen
Vi har en dreng på knap fem år der er meget bange for at gøre ting selv, fx at gå alene ud på toilettet, eller ud i køkkenet, ind på sit værelse osv. Han vil helst at vi følger ham til alt ting, nogle gange er det nok at vi følger ham og så kan vi gå igen, nogen gange skal vi blive.
Det er en konflikt vi har haft med ham længe og vi har forsøgt os med alle mulige ting, i en lang periode kunne han klare at gå selv hvis vi fx sang en sang så han kunne høre os, eller vi talte til 30 imens han var væk (typisk hvis han skal på toilettet mens vi spiser). Vi bor meget småt (74 m2) og der er derfor næsten ikke nogen steder han ikke kan gå uden at vi kan se eller høre hinanden.
Han blev storebror for 7 måneder siden, situationen er ikke blevet værre af den årsag, men det betyder at vi i en periode ikke har været helt så "skrappe" med at han skal kunne gå ind i et andet rum selv. Det skal siges at han nogen gange gør alle de her ting uden den mindste bekymring, formentlig hvis han har sit hoved fyldt med en masse andre tanker fx er igang med en leg.
Vi har et sommerhus i sverige, her er situationen det samme, og det er for mig at se, virkelig ærgeligt at han ikke selv kan bevæge sig "frit" rundt fx ude i den dejlige have der er til huset. Jeg er bekymret for at han "mister" nogle oplevelser fordi han ikke kan klare at være alene, fx det at gå og lege selv i en have.
Vi har talt med ham mange gange om hvad det er han er bange for, det er ham selv der har formuleret at han er bange, han kan ikke rigtig sige for hvad, det er en følelse i kroppen. Vi har prøvet at motivere ham til at fortælle sig selv at det er ok at være bange, men at det også er vigtig at øve sig i at komme forbi angsten. I en periode gjorde han tingene selv og var stolt over at klare det selv.
Vi er klar over at han er i den alder hvor det jo er klassisk at være bange, men er det ikke lige i overkanten det her? Har vi grund til bekymring og skal vi søge hjælp til ham? Er der mere du skal vide for at kunne svare skriver jeg gerne igen...
Venlig Hilsen
Maiken