Svar: Hysterisk ved putning om aftenen
8. april 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Vicky
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at give jeres dreng en større seng uden tremmer, han har alderen til det. Han er en tryghedssøgende lille fyr og det er fortvivlende for ham, at I går og han ikke kan følge efter jer. Han har brug for at vide, at I er der og passer på ham og at han kan komme ind til jer og søge jer, hvis han vågner om natten og er ked af det. Lige nu føler han det som frihedsberøvelse.
Der udover tænker jeg at han også er i en periode, hvor han har ekstra meget behov for at I sidder hos ham, når han skal sove. Det er den eneste måde han tilsyneladende kan falde til ro på og jeg synes ikke I skal gå fra ham. Det er fint at læse en historie og synge en sang, men bliv så siddende hos ham, hold ham lidt i hånden, berolig ham stille, fortæl ham at han skal sove og at han roligt kan gøre det, fordi I er der og passer på ham. Fortæl ham at I ses igen i morgen osv. Han skal betrygges i at sove, lige så vel som i at han kan komme ind til jer, hvis han har behov.
Når han får sin nye seng, så vil han måske rejse sig og gå ind til jer. Det er helt fint, han må gerne protestere over at dagen stopper og at det er sengetid, I skal ikke skælde ham ud, men så stille og roligt følge ham tilbage i seng igen og igen... og igen. Dette er dog en proces, lige nu skal I starte med at sidde hos ham og så tage stilling til hvad der er rigtigt at gøre efterhånden som dagene skrider frem.
Hvis I oplever at han søger underholdning og vil lave sjov, når I sidder der, så må I lave noget andet, men hele tiden i nærheden, så han kan se jer. Det kunne være på hans værelse eller lige udenfor døren, stryge tøj, lave noget arbejde, så I er i nærheden, så han kan se jer og I med ord kan betrygge ham og bekræfte at han skal sove "mor er lige her, nat-nat".
Børn på 2-3 år er ofte også bange for forskellige ting. Det er en helt naturlig del af deres udvikling. De kan være bange for højder eller høje lyde og de vil ofte også være bange for små dyr og bange for mørke. Det er vigtigt at medtænke dette, når han skal sove.
Det er vigtigt at sengen forbindes med noget rart, trygt og godt. Der må ikke være alt for mørkt på værelset - og det er derfor rigtig godt at du skriver at han har lys på værelset. Det er dog vigtigt at det er en lyskæde eller en vågelampe af en slags. Det skal være noget som giver en rolig og afdæmpet belysning og som han kan ligge og kigge på. Det er vigtigt i forhold til at kunne orientere sig og finde døren ud og det er samtidig her vigtigt at døren står åben, så han fornemmer at han kan komme ud, hvis han føler sig utryg.
Når jeres søn klynger sig til jer for at forhindre jer i at gå og er så ulykkelig som I beskriver, så er det meget vigtigt at lytte og være hos ham, lytte til ham og reagere med fysisk kontakt. Det er fordi han har brug for det i øjeblikket og det er langt bedre at bruge den tid ekstra mod at han forbinder det at sove med noget ubehageligt. På sigt vil det give meget bedre sovevaner.
Når han har fået sin nye seng og igen føler sig tryg ved at skulle sove, så er det vigtigt at I så forsøger at putte ham og så fortsat holder jer i nærheden og når tiden så er til det, så kan I atter forsøge at gå fra ham kortvarigt.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske