Brev:
Klatsover hele dagen
8. april 2008
Alder:
4 mdr.
Klatsover hele dagen
Hej Helen
Jeg er ny her på netsundhedsplejersken, men jeg har læst mange af dine svar igennem dit nyhedsbrev og vælger nu at blive medlem.
Jeg er mor til en dejlig lille pige, Madeline, på knapt 5 måneder. Hun trives godt med flaske og spiser ca. 1200-1400 ml. i døgnet fordelt på 5-7 måltider.
Madeline har lige fra fødslen haft sig en fornuftig rytme der hed:
Op og spise til hun slipper flasken (og bryst da jeg gav hende det) vågen en time, ud og sove
Sove 4 timer
Op igen, spise, vågen 1 time, ud og sove
Sove 4 timer
op igen, spise, vågen 1 time
Sove 2 timer
I seng kl. 20.00
I takt med hun er blevet større har hun selvfølgelig mindsket sit søvnbehov og er nu vågen 1.5 time ad gangen.
Mit problem, eller min bekymring er, at Madeline de sidste 2 mdr. har ændret sit søvnmønster totalt. Hun sover stadig 10-12 timer om natten kun afbrudt af en natflaske på 270 ml, hvoraf hun tager de 250-60 ml, men nu sover hun kun 1 time ad gangen om dagen.
En typisk dag ser derfor sådan ud nu:
Op 6.30, 250 ml MME og hygge sammen med farmand
Formiddagslur kl. 8.00
Op kl. 9.00 / 9.30, 200 ml. MME og hygge/lege
Endnu en lur kl. 10.30 / 11.00
Op kl. 12.00 / 12.30, 250 ml MME, majsgrød med frugtmos til dessert og vand af kop, og hygge/lege
Middagslur kl. 13.30/ 14.00
Op kl. 15.00 / 15.30 200 ml. MME og hygge/ lege
Sidste lur kl. 16.30 / 17.00
Op 17.30 / 18.00 og 250 ml MME, er med ved bordet når vi spiser og hygge/ lege
I seng for natten kl. 19.30 / 20.00 lægges med 100 Ml. MME
Sover til kl. 4.00 og spiser 270 ml. MME ( nogengange sover hun hele natten uden mad)
Jeg synes det er fustrerende at hun kun sover en time ad gangen. Jeg ved godt at børn i den alder er meget bevidste og derfor godt kan være vågne i en periode, men er denne periode ikke meget lang? ( 2 mdr)
Min beymring går på at hun skal i dagpleje når hun er 8 mdr gammel. Jeg vil gerne til den tid at hun har samlet sin søvn noget mere end hun har nu.
Madeline er ikke på nogen måde utilfreds. Hun er en glad pige der elsker at ligge alene og/ eller lege med mor og far.
Jeg har prøvet at holde hende vågen længere end 1.5 time, men hun bliver meget utilfreds og falder i søvn lige så snart jeg så lægger hende. Er det ikke synd at tvinge hende til at være vågen, når jeg nu kan mærke hun er træt allerede der?
Jeg står tit og triller barnevognen i 1-1.5 time før hun falder i søvn igen (og det svarer jo til en hel vågen periode for hende) Er det synd? Skal jeg bare tage hende op? Jeg har også prøvet bare at lade hende ligge for at se om hun ikke falder i søvn selv. Jeg har sågar prøvet at give hende 100 ml. MME inden hun bliver lagt for at være sikker på hun er mæt! Er hun bare ikke træt eller hvordan?
Hvad kan jeg gøre for at få hende til at sove mere sammenhængende?
Jeg håber du kan hjælpe mig
Kærlig Hilsen
Katrine