Svar: Klatsover hele dagen
8. april 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev:o)
Madeline lyder til at være en dejlig lille pige, som er meget god til at regulere sit behov og jeg tænker umiddelbart at det du fortæller er helt normalt for hendes alder og at du et eller andet sted må tro på at hun sover, når hun er træt og er vågne, når hun har behov for det...:o)
Jeg tænker også at det vil ændre sig og hele hendes rytme vil blive anderledes, når hun begynder at få mere skemad og i den forbindelse tænker jeg at du nu godt må forsøge at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt.
Jeg ser ingen grund til at du står og triller hende en time eller mere for at få hende til at sove, - det lyder ikke som om at det har nogen særlig effekt og du beskriver jo en pige, som er glad, trives, udvikler sig godt og har masser af mod på livet. Hun lyder nysgerrig og aktiv og ikke umiddelbart som om at hun mangler søvn.
Du skal normalt regne med 3 lure dagligt, med den alder hun har - en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur. Hvis hun har brug for 4 lure, så fred være med det - hun sover jo godt om natten. Hendes søvnbehov ligger på 10-11 timer om natten og ca 4 timer i løbet af dagen og sådan ser det umiddelbart ud som om hun sover - et sammenlagt søvnbehov vil ligge på 14-15 timer og her lyder hun fint dækket ind. Du fortæller jo at hun sover 10-12 timer om natten og så er det naturligt at hun kun kan sove et par timer om dagen...
Det betyder således ikke så meget om hun sove lange og sammenhængende lure - det vigtigste er at hendes samlede søvnbehov dækkes og det gør det jo umiddelbart og det er rigtig godt.
Så tag du hende op, når hun vågner og ikke vil sove mere, og put hende igen, når du fornemmer at hun har brug for det. Og lad hende så være vågen, bruge sig selv, opleve verden osv. når hun viser behov for det.
Rigtig meget held og lykke, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske