Svar: Fordeling af mad og mælk
8. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Signe
Da Loke kun er 6 måneder gammel bliver hans mælkebehov højst sandsynligt ikke dækket af 3 amninger og da han nu skal begynde i vuggestue, vil det være helt relevant at du begynder at tilbyde ham en flaske. Det skal de også give ham i vuggestuen.
Du kan ikke tæller grød og mos med i mælke- og væskeregnskabet, selvom der er indeholdt mme - det er mælk som han enten drikker af flaske eller af bryst, som tæller. Især med den alder han har.
Det er derudover meget vigtigt at du ikke tilbyder ham større mængder skemad end at han fortsat kan drikke mælk bagefter. Det vil sige at hvis han lige nu spiser 2 dl. grød eller mos og derefter afviser bryst eller flaske, så er du nødt til at kun at tilbyde ham 1 dl. skemad, hvorefter han så kan drikke 100ml mælk af flasken. Mængde mæssigt i maven giver det samme mængde - men han får altså både skemad og mælk.
Han er stadig så lille at hans hovedindtag skal være mælk og det er det ikke på nuværende tidspunkt. Som det er lige nu, ser det ud som om at han spiser mere rigtig mad end han drikke mælk og det er du nødt til at ændre på.
Derudover vil det være meget godt, hvis grød kun udgjorde to af dagens måltider og resten er grøntsagsmos. Man kan også diskutere 4 måltider skemad med den alder han har - 3 måltider skemad vil give plads til mere mælk i maven og de fleste børn vil først omkring 7 måneders alderen blive øget til 4 måltider skemad dagligt.
Du er således nødt til at ændre på hans daglige indtag og en plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7: Ammes og dagen begynder
Formiddag 9.00: Havregrød, vand af kop
Tilbydes flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos og begynde med lidt kogt kød eller fisk. Du kan lave mosen selv eller købe forskellige middagsretter fra glas. Tilbydes lidt agurkestænger eller lignende i hånden, vand af kop.
Tilbydes flaske med mme og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flaske eller amning (grød med frugtmos kan du give omkring 7 måneders alderen), evt. lidt frisk frugt i hånden at sidde med selv.
Aften 18: Grøntsagsmos og mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Han må gerne få indmaden af en frikadelle i sin mos, du kan koge nogle kødboller, bruge lidt fisk fra dåse - tung, rognguf eller lignende og mose i grøntsagerne. Hvis han er til de søde grøntsager så prøve med mos af ærter, gulerod, pastinak, selleri, sweet potatoes og lignende. Du kan købe en rodfrugtsmos på glas eller du kan lave det selv.
Du kan også bruge risgrød som basis og så komme grøntsagsmos på som topping. Hvis I voksne ikke spiser særligt mange grøntsager selv, så køb grøntsagsmos med kød eller fisk som er industrielt lavet. Det er helt okay og udvalget er stort. Det er bedre end at give ham grød.
Hvis du laver kartoffelmos med sødmælk eller laver lidt sovs, så må han også gerne få dette og I kan spise det samme. Det er vigtigt at maden smager af noget. Hvis du laver lidt kødsovs, hvor kødet ikke har svitset meget på panden, men har stået og simret i tomat, så må han også få det.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23/24: Ammes inden du selv går i seng, kan spise mere eller mindre i søvne og sove til næste morgen tidlig.
Du vender din dreng til at spise mere og mere almindelig mad ved at introducere det for ham stille og roligt. Evt. blande den lidt søde risgrød med lidt grøntsager og så stille og roligt lade grøntsagerne fylde mere. Det er ikke altid at det behøver være sødt, det kan også ofte handle om at det skal smage af noget, så prøv om du kan give ham grøntsagsmos med fokus på smagen, giv ham mere og mere mad som I spiser.
Og så er du som sagt nødt til at prøve at skære lidt ned for indtaget af skemad, for at få mere mælk i ham - også når han skal passes:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske