Svar: Hørfrøolie
8. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sandra
Det er korrekt at Soya er rig på isoflavoner (såkaldte fytoøstrogener), som er stoffer med svage østrogenlignende virkninger. Man kender ikke helt til kort- og langtidsvirkninger af et højt indtag af fytoøstrogener og soya eller produkter med Soya anbefales derfor normalt ikke til små børn - det er uanset om der er tale om dreng eller piger.
Jeg mener at der er lavet nogle undersøgelser omkring kvinders indtag af fytoøstrogener i graviditeten og at man mener, at et stort indtag kan have en hormonforstyrrende virkning på det ufødte barn. Hvor meget der er forsket i denne problematik ved jeg desværre ikke.
Hvor stort indholdet af fytoøstrogener er i hørfrøolie kender jeg desværre ikke, men generelt gælder at det er meget vigtigt at variere det fedtstof man bruger til børn. Din dreng har brug for at få mange forskellige typer fedtstof og derfor er det en god idé at du variere så du nogle gange bruger smør, andre gange kærgården eller andre blandingsprodukter, og så en gang imellem også varierer med forskellige typer af olie. Ligesom du skal give ham mælk, give ham fisk osv.
Så jeg tænker at det er okay at du bruger lidt hørfrøolie en gang imellem, men du bør også bruge mange andre slags fedtstof.
Håber dette giver lidt klarhed, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske