Svar: Døgnrytme og udvikling - 7 mdr.
8. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lena
Jeg synes din plan for dagen ser rigtig fin ud, det undrer mig dog at du er begyndt at tilbyde ham så meget mme af kop - det at du trapper amningen ned skulle jo nødigt blive erstattet med mme - så får han jo let ligeså meget mælk som han plejer... så Magnus skal bare have vand af kop og så ammes 4 gange dagligt, så får han, hvad han har behov for.
Det er meget fint at du er begynde med lidt mere af jeres mad og mad i stykker, det må han rigtigt gerne få og det er super at han er så god til at tygge. Du må meget gerne give ham små brødhapsere med smørbart pålæg af forskellig slags - det kan være smøreost, makrel, tun, sildepostej, leverpostej eller lignende. Grøntsagsmos kan også bruges som pålæg.
Han må også meget gerne få ris, sovs, små stykker frikadelle og hvad I andre nu får, som han kan synes er mere interessant end skemaden. Han må gerne få kartoffelbåde og lignende at sidde med i hånden selv og gnaske lidt i, når I sidder ved bordet om aftenen og ved siden af kan du så give ham hans grøntsagsmos med kød og fisk, som han stadig har behov for.
Så planen kan altså nu se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning, sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt - mos eller frisk frugt i, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne lidt rester fra aftensmaden og igen vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Grøntsager moset med gaffel og lidt sovs og ved siden af frikadelle eller lignende i små stykker, han må få næsten alt med den alder I har og det er vigtigt at maden tager udgangspunkt i det I andre spiser, så han også oplever at få det samme som jer. Vand af kop
Puttes til natten med amning ca kl. 19-20
Sen aften 23/24: Ammes
Som du kan se ligner denne plan jo meget den I allerede har, jeg foreslår dog at du ikke giver mme af koppen men vand og så nøjes med de 4 amninger dagligt - det burde dække hans behov for mælk og give plads i maven til lidt mere mad, hvorfor det også vil være godt med lidt grød sidst eftermiddag.
Mellem 8-9 måneder skæres ofte ned til 3 amninger og det er forskelligt, hvilken amning der fjernes her. Nogen vælger at fjerne den tidlige morgenamning, andre den sene aftenamning. Atter andre synes det fungerer bedst ved at fjerne amningen inden lur - du må forsøge dig lidt frem og se hvad der virker bedst for jer.
Med hensyn til Magnus´ udvikling så lyder han til at være rigtig godt med og sikke en energi han må lægge for dagen. Du kan i "Livets bog" under Milepæle se hvordan Magnus ligger i forhold til gennemsnittet.
Med den aktivitet Magnus har så er det vigtigt at I giver ham sele på i vognen. Han vil meget let kunne tage fat i vognens sider og trække sig op at sidde og vil således kunne trille ud. Så selen skal på nu!
Med hensyn til at kravle, så er børn lige netop her meget forskellige. De fleste børn kravler mellem 8-9 måneders alderen, nogen før og andre først når de er 12 måneder gamle og så er der jo også de børn som springer helt over... Ingen faste regler der:o)
Rigtig meget held og lykke, det lyder som om at det hele går rigtig godt hos jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske