Svar: Grød, gylp og mælk
9. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
En vis mængde gylp er naturligt hos små børn. Når børn bøvser gylper de ofte samtidig med, når de tumler, triller omkring og bruger sig selv motorisk kan der også komme gylp og det er også sådan at børn som får flaske ofte gylper en lille smule mere end børn der bliver ammet.
Man vurderer altid hvorvidt barnet gylper for meget, ved at se på hvordan barnet i øvrigt trives. Hvis barnet gylper så meget at det går ud over barnet vægt, at barnet ikke tager nok på eller måske ligefrem taber sig, så vil man gå ind og udrede barnet for at finde ud af hvad årsagen er. Hvis barnet trives, er glad og tilfreds, tager fint på og udvikler sig som det skal så ser man tiden an og som regel stopper gylpen i takt med at barnet begynder at få mere og mere fast føde.
Når børn gylper meget taler man om refluks. Refluks er egentlig bare betegnelsen for at noget maveindhold glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det vi som voksne kender som "sure opstød", hvilket er meget almindeligt.
Børn kan i forbindelse med forskellige sygdomme have refluks. Det kan f.eks. være børn med bugvægsdefekter og neurologiske lidelser, børn der fødes med mavemunds forsnævring. Udredningen af refluks og behandlingen foregår altid i tæt samarbejde med en børneafdeling.
Man kan på apoteket købe erstatningen Enfamil A.R. som anbefales til børn med refluks. Den bliver tykkere i mavesækken og vil derfor lettere blive liggende i maven og barnet vil gylpe mindre. Det kan I forsøge.
Din plan for dagen ser umiddelbart fin ud og du må tro på at dine drenge spiser, når de har behov. Således at hvis du tilbyder dem en flaske, så tager de imod, hvis de er sultne eller tørstige og siger fra, hvis ikke de har brug for mælk på det tidspunkt.
Det er rigtig fint at de nu får skemad og tilsyneladende holder dette i sig, i takt med at de bliver ældre og kan øges i indtag af grød og mos, vil du forhåbentlig opleve en bedring af gylpen generelt. Giv dem altid vand sammen med skemaden.
Prøv at holde dem lidt eleveret når de har fået flaske. Hvis du har en skråstol til dem, så lad dem sidde i den når de får flaske og vent lidt med at lægge dem ned bagefter. Hvis de har tendens til at gylpe når de sover, så kan du også lægge en lille pude eller lignende ind under deres madras i hovedenden, så de kommer lidt højere op at ligge med hovedet. Det kan også gøre at de bedre holder maden i sig.
De drikker ifølge din plan ca 600ml mme dagligt ved siden af skemaden. Det er ikke så stor en mængde med det er et okay indtag. Især fordi det hos jer må skønnes vigtigere at de holder maden i sig end at du skruer indtaget op og de så gylper endnu mere.. så alt i alt ser det du beskriver helt fornuftigt ud.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske