Svar: Mareridt hos helt små børn
9. april 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Jeg tror du har fuldstændig ret i at der sker en masse aktivitet i søvnen, når din datter sover. Mareridt som vi kender det er det nok ikke, men der er ingen tvivl om at hun drømmer og at hendes natlige opvågninger sagtens kan skyldes drømme.
Vores søvn inddeles normalt i det man kalder REM-søvn og non-REM søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, som simpelthen er betegnelsen for at man kan se øjnene bevæge sig under øjenlågene, når man befinder sig i denne søvnfase. Non-REM søvnen er nok det de fleste forbinder med at sove - her ligger man stille, hjerterytmen og vejrtrækning er rolig og dyb modsat under REM-søvnen, hvor vi er meget mere aktive, trækker vejret hurtigere og også drømmer.
Efter de første ca 3 måneder begynder børn at udvikle deres søvn, så den stille og roligt kommer til at ligne måden vi voksne sover på. Non-REM søvnen begynder at inddeles i 4 forskellige stadier, som man kan se ved at måle hjernes aktivitet, se på øjenbevægelser, hvordan vores muskler i kroppen er - om vi er afslappede i kroppen eller ej osv.
Når vi er ved at falde i søvn er vi døsige - det er stadie 1. Selvom vi ikke selv mærker det, så kan man se øjnene bevæge sig lidt under øjenlågene - du kan se det på din datter, hun misser måske lidt med øjnene, drejer dem rundt osv. Hun vil stadig reagere, hvis der kommer en høj lyd, ligesom du selv i dette stadie vil vågne med det samme, hvis man kalder på dig og du vil måske påstå at du ikke har sovet, hvor andre vil sige at det gjorde du.
Herfra går man videre over i stadie 2. Hvor længe du er i stadie 2 er forskelligt, det afhænger helt af tid og sted og kan også være meget individuelt. Du vil, hvis du vækkes hurtigt i dette stadie stadig opleve at du ikke rigtig har sovet, men vil dog ofte kunne fortælle at du havde tanker der fløj lidt af sted - du har altså fornemmelsen af at du har været en lille smule væk uden at have sovet rigtigt.
Når du falder mere dybt i søvn kommer du i stadie 3 og tilsidst stadie 4. din hjerne sender langsomme bølger, dit hjerte og din vejrtrækning er regelmæssigt og roligt og du vil være meget svær at vække. Hvis man kalder dit navn i stadie 2, så vil du meget hurtigt reagere, men at kalde dit navn i stadie 4 vil ofte ikke være nok, her er man nødt til også at røre ved dig, for at få dig til at vågne. Undtagelser er dog, hvis du oplever at dit barn har brug for dig, så vil du sandsynligvis kunne vågne meget hurtigt fra dette stadie...:o)
Disse søvnstadier gennemgår man flere gange når man sover og efter en til to søvncykler af non-REM søvn vil du komme i REM-søvn. Dette er en aktiv søvnfase, dit hjerte, din vejrtrækning, frigivelsen af forskellige hormoner osv. kører uregelmæssigt, kroppen producerer med oxygen, du bruger mere energi. Du er meget afslappet i især hovedet og nakken og store dele af din krop er fuldstændig afslappet.
Som sagt har din datter en alder nu, hvor hendes søvn begynder at ændre karakter og stille og roligt begynder at ligne din egen søvn mere og mere. Det er sandsynligvis derfor du oplever at hun pludselig vågner lidt mere, skal hjælpe til at sove videre og det er super godt at du netop hjælper hende med at komme videre i søvnen, hjælper hende med at skifte søvnstadie og ikke automatisk tager hende op.
Som forældre kan man nemlig meget let komme til at fejltolke de signaler barnet sender og tage barnet op, vugge det, give det mad, skifte ble eller lignende - hvilket man naturligvis også skal gøre, når det er nødvendigt, men nogle gange er det faktisk helt okay, at hjælpe barnet videre i søvnen.
Jeg håber min forklaring her giver dig lidt mere indblik i hvordan det er med søvnen - både hos voksne og børn:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske