Svar: Søvn og mad - 8 mdr.
9. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Jeg synes umiddelbart at planen for dagen ser fin ud. Det er helt okay at du fortsat tilbyder grøntsager som er moset ved siden af mad i stykker og det må du gerne gøre både til frokost og om aftenen.
Derudover vil jeg foreslå dig at bage nogle boller, som din datter og du selv kan spise lidt af formiddag og eftermiddag. Havregrynsboller er godt:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Vær opmærksom på at hun ikke må få for mange rosiner. Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke mere end max 50g om ugen. Det svarer til ca 3 af de helt små pakker. Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A og det samme gælder selvom du vælger økologiske rosiner.
For at hun kan øve sit pincetgreb, så vil det være bedre at du tilbyder hende lidt kogte ærter, majs og gulerod og du må også meget gerne give hende godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle (almindelig eller fiskedelle) og lignende. Det kan fint være rester fra aftensmaden, som hun tilbydes til frokost.
Derudover tænker jeg at det måske ville være godt, hvis du kunne få hende til at sove 2 gange dagligt i stedet for 3. Det kunne måske hjælpe jer lidt om aftenen. Det vil således være en god idé hvis hun kunne sove lidt senere formiddagslur end hun umiddelbart gør lige nu og det samme over middag.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frisk frugt. ½ havregrynsbolle med smør, ost. Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 med en flaske mme
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og fortsat rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Det er rigtig fint at du giver din datter så meget forskelligt fiskepålæg og godt at hun kan lide det. Fortsat agurkestænger osv. Du må her også gerne give hende lidt kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle og lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske ca 13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos eller du kan så småt begynde med en lille smule tykmælk med lidt frugtmos, lidt rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, men stille og roligt også mere rigtig mad - det samme som du spiser. Hun må få det hele, pasta med kødsovs, lasagne, laks lavet i ovnen, - hvad du nu selv spiser. Det er fint at mose grøntsager med lidt sovs og så servere lidt mad i stykker ved siden af. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl. 19.30
Sen aften 23-24: Evt. noget at drikke, - hvis hun har fået 400-500ml mme dagligt, så kan du give hende vand - eller er det godt at tilbyde hende en flaske mme her. Og sover hun bare igennem så er det også helt fint.
Din datter har en alder nu, hvor hun har ekstra meget behov for din fysiske kontakt og nærhed og især om aftenen har brug for at du er hos hende, når hun skal sove. Det vigtigste er at du lægger hende i seng inden hun sover helt, så hun oplever at det er der hun skal sove.
Du kan forsøge at tilbyde hende flasken, når hun ligger i sengen, så hun efter at have fået flaske ikke oplever at skulle flyttes. Altså skifte ble, gøre hende klar til natten osv og så putte hende i seng, give hende flasken (husk elevere hovedenden lidt ved at lægge en lille pude eller lignende under madrassen) og så sidde lidt hos hende, kærtegne hende blidt, holde hende i hånden, stryge hende lidt over håret osv. og se om du så ikke kan lulle hende lidt i søvn på denne måde.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske