Svar: Søvn hos dagplejeren
9. april 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Det lyder fornuftigt med 2 lure i løbet af dagen og jeg tænker at det er vigtigt at I forsøger at holde samme rytme hver dag uanset om det er hverdag eller weekend. Bastian vil naturligt få en påvirket søvnrytme og dermed lyst til at sove, hvis tiderne for putning er nogenlunde ens uanset hvad dag på ugen det er.
Det betyder altså at I i weekenden er nødt til at stå op tidligt og putte ham til lure, som han også skal sove i dagplejen.
Ud over tidspunktet for hvornår han puttes, så tænker jeg at putteritualet også er en vigtig faktor. Det er vigtigt at han puttes nogenlunde ens, har den samme puttebamse, nusseklud eller hvad det nu kan være, så han forbinder det at sove med et helt fast ritual.
Det hjælper også nogle gange at have hans egen barnevogn med i dagpleje, da han kender denne og den kan gøre ham mere tryg.. hvis ikke det er hans egen vogn han sover i, så vil det være rigtig godt, hvis I kunne forsøge dette.
Hvis han accepterer at ligge i sin vogn, så vil det ofte være sådan at dagplejer f.eks. kan starte med at putte Bastian, så kan han ligge og kigge ud, evt. have kalechen lidt ned eller have en bamse eller noget at ligge med. Imens kan dagplejer så putte de andre børn og derefter så gå tilbage til Bastian, som så måske på et tidspunkt, vil være nået at falde i søvn eller måske skal trilles lidt for at overgive sig...
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre.. Rigtig meget held og lykke og hvor er det dejligt at høre, at det går så godt - både med at spise og med at være i dagpleje:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske