Svar: Fra amning til flaske?
9. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Marit
Det lyder umiddelbart helt rigtigt, at din dreng naturligt vil sige til, når han har behov for andet end din mælk og det lyder også som om at han trives på modermælk - han har taget rigtig fint på:o)
I forhold til tidspunktet for at introducere skemad, så skriver sundhedsstyrelsen: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Du skal lægge mærke til om din dreng begynder at søge brystet hyppigere, om han følger maden du spiser med øjnene, når du sidder med ham på skødet, om han bevidst åbner munden for skeen, når du giver ham d-vitaminer osv. Alt sammen små signaler om at han er ved at være parat til noget andet end modermælk.
Netop fordi han ikke umiddelbart vil have en flaske og samtidig har alderen til anden mad, så er det vigtigt at komme igang med skemaden, når han viser interesse for det.
For at få ham til at tage en flaske, så vil det umiddelbart være rigtig godt hvis du kunne malke ud. Det at få din mælk på flaske vil gøre at han kender smagen og måske derfor bedre vil acceptere den.
Det kan også være en fordel at far tilbyder flasken, fordi far ikke forbindes med amning og det kan gøre at jeres dreng hellere vil tage imod flasken. Modsat vil nogle børn kun acceptere flasken med mor, fordi de forbinder hende med at spise...
Samtidig er det vigtigt at finde det rette tidspunkt, hvor I vil forsøge - han skal på den ene side være sulten nok til at ville spise, men må samtidig ikke være så sulten at han ikke kan koncentrere sig om at spise af flasken. Måske kan du starte med at lægge ham til brystet, når han er sulten, få givet ham lidt mælk, så han har fået lidt og så lirke brystvorten ud af munden og putte flasken med modermælk ind.
I skal forsøge med forskellige flaskesutter, hvis han bruger sut, kan det være en fordel at vælge en af model som ligner den.
I kan også forsøge med forskellige typer erstatning. Det smager meget forskelligt og meget anderledes end modermælk. I kan købe Hipp, Nan eller Allomin. I kan forsøge med vælling for at se om han bedre kan lide smagen af dette.
Hvis han slet ikke vil tage andet end bryst, så må han drikke mme af kop, når far skal passe og spise skemad og så må mor amme, når du er hjemme. I 7 måneders alderen vil han umiddelbart få sit mælkebehov dækket med 4 amninger. Du vil således kunne amme ham tidlig morgen, eftermiddag, aften og sen aften og på den måde sikre ham hans mælkebehov, selvom du går på arbejde.
Håber ovenstående råd hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske