Brev:
Vågner om natten - 8 mdr.
9. april 2008
Alder:
8 mdr.
Vågner om natten  - 8 mdr.
Hej Helen
Det er ved at være noget tid siden jeg sidst har skrevet, men tiden går bare derud af og vi stortrives i vores lille familie.
Vores søn som nu er 8 måneder står og rokker dagen lang eller kravler ( skubber) sig baglæns på alle fire ( en helt ny verden er åbnet for ham, nu kommer han pludselig omkring. Vi har snakket om hvor længe kan de stå og rokke inden de begynder at kravle ( når han står på alle fire er han begyndt at løfte den ene hånd og slå i gulvet, som om han lige skal teste om hans krop kan bære ham).
Vores søn har altid sovet godt om natten og for ca. 1 lille måneds tid siden begydte han at sove igennem fra ( 19,30 - 06 - 06,30 ) skønt. Men her den sidste uges tid er han begyndt at vågne op grædende, så snart han kommer op på armen stopper han. Førhen hvis han en sjældent gang vågnede skulle vi lige hjælpe ham med at skifte stilling, også sov han igen, men den går ikke nu.
Han kan nogle gange græde eller klynge længe selvom han er kommet op på armen, fået en tår vand og skiftet ble. Jeg vil jo ikke mene at han er sulten, da han i langtid ikke er blevet ammet når han først er lagt i seng, men jeg bliver da i tvivl nu hvor han er begyndt at vågne.
Har prøvet at amme ham der kl 00 eller 01 hvor han vågner, men kl 02 er han der igen, også kan der gå 45 min hvor jeg går ind et par gange og stryger ham over håret, nogle gange tager min mand over da han ikke bliver forbundet med mælk.
Inden han skal sove får han modermæls erstatning af kop 60 -120 ml meget forskelligt og så ammer jeg efter, hvor han gerne tømmer begge. Så jeg vil ikke mene at han er sulten.
Vores dag nogenlunde:
06,30 vågner (ammes nogle gange)
07,30 havregrød m. revet æble, vand af kop ( på det sidst spiser han ikke meget uanset hvad der er højest 1 dl, hvor han førhen spiste det hele ( 2 dl)
09,00 / 09,30 nogle gange er han så træt at han kommer ud kl 09 ellers 9,30 (ammet) spiser som regl godt til ( sover 1,5 - 2 timer)
12,00 rugbrødshapser, agurkstænger, peberfrugt, og grød m frug. vand af kop (spiser 3/4 bondebrød og 1,5 dl grød)
14,00 tilbydes lidt frugt og vand af kop ( ammes)
14,30 lur ( sover 1, - 1,5 time)
16,00 får lidt frugtmos og vand af kop
17,30 aftensmad ( får somregl kød, kartofler, fisk og grønsager) spiser godt
19 - 19,30 puttes får 60- 120 ml modermælkserstatning og ammes efter ( vi startede med erstatningen fordi han begyndte at vågne oftere, og det hjalp, men nu vågner han igen)
Skal han have mere mad f.eks nat grød, vi har prøvet men han tager to skefulde og drejer hovedet væk, men han vil gerne ammes og der spiser han det hele.
Hvad gør vi? for at få ham tilbage i hans dejlige sovevane igen
Skal de blive ved med at have bondebrød eller må de få alm rugbrød med grovere kernere.
På et tidspunk vågnede han kl. 06,0 og jeg kunne ligge en amning ind men det gør han ikke mere, da han jo vågner nu om natten, så sover han til 06,30 - 07,00 hvor vi står op. Hvis jeg ammer ham der så kan han ikke spise grød, så det er jeg stoppet med
Jeg syntes det er svært f.eks. om morgnen at få lagt et mellemmåltid ind inden han skal ud at sove, da han oftest viser tegn på træthed allerede to timer efter vi er stået op. Inden vi kommer op, får tøj på, får lavet grød, spist og leget lidt, så er der gået to timer ( hov du skulle ha´ et mellem måltid, men drengen er søvning, så bliver han ammet og lagt ud til lur.
Nogle gange når han får frokost kl 12,00 så er vi måske først færdig med at spise kl kvart i et og så er han træt allerede kl 14,00 hvor jeg måske skulle have givet et mellemmåltid, istedet ammer jeg og han bliver lagt ud.
Jeg tænker om min mælk ikke er så mættende mere, at han ikke bliver fyldt helt op i løbet af dagen, eller jeg er for dårlig til at få givet de mellemmåltider. Nogle gange syntes ikke vi laver andet end at spise en hel dag ( men det er nok bare mig)
Håber du kan finde hoved og hale i denne smøre.
Christina