Svar: Vågner om natten - 8 mdr.
9. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Der er umiddelbart to ting som spiller ind på din søns nattesøvn. For det første den alder og den udvikling han går igennem. Det at han er igang med at kravle og bruge sig selv mere motorisk giver en øget uro om natten og derudover spiller hans madindtag også ind.
For at starte med det sidste først, så tænker jeg at det vil være rigtig godt hvis du om formiddagen kunne få et ekstra måltid ind. Det er godt at fjerne morgenamning, så du er sikker på at han er sulten og så vil det være godt, hvis du venter med at skifte tøj osv. til efter han har fået morgengrød. Altså starter dagen med bleskift, men lader ham beholde nattøjet på, giver ham morgenmad og så først derefter går i gang med det egentlige morgenritual og derefter kan han så få lidt frugt og ½ bolle inden han puttes til formiddagslur.
Det vil på samme måde være rigtig godt med lidt mere mad om eftermiddagen. Enten i form af lidt grød, lidt tykmælk eller lignende og så ½ bolle eller hvad I nu har, sammen med lidt frugtmos eller frisk frugt.
Tidlig morgen 7: Havregrød med revet æble, vand af kop
Morgen/Formiddag 8.30-9: ½ banan eller anden frugt, frisk frugt eller frugtmos, ½ bolle med smør, ost, vand af kop
Puttes til lur ca 9.
Frokost 12: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, grøntsagsmos eller grøntsager i stykker, rester fra aftensmaden, - godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, pølse, lidt ris med sovs eller lignende. Vand af kop
Ammes og puttes til lur
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost, vand af kop
Aften 17.30-18: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han kan få stort set alt. Vand af kop.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert, nogle familier vælger også at tilbyde lidt godnatgrød, hvis barnet ikke spiser så meget aftensmad.
Puttes til natten med amning og modermælkserstatning ca 19-20
Sen aften: Evt. amning, det afhænger helt af indtaget i løbet af dagen
Med hensyn til natlige opvågninger på grund af alder, så tænker jeg at han jo nu brager godt igennem separationsfasen og det betyder at han lige nu har ekstra meget behov for fysisk nærhed og tryghed. Han har brug for at se jer for at vide at I er der og han har også en fysisk uro i kroppen, som gør at han får sig lagt i nogle stillinger han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra. Han ligger sig ganske givet i kravlestilling også i søvne, ligger og vugger, slår hovedet ind i tremmerne eller lignende og han har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen og atter blive puttet og komme videre i søvnfaserne.
Han drømmer mere, alt hvad han har oplevet i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og derfor sover han også mere uroligt. Han kan græde, virke søgende, småklynke osv. fordi han drømmer og igen er det vigtigt her at berolige ham og hjælpe ham videre i søvnen. Det kan nogle gange hjælpe med en tår vand, det er som om at vandet ligesom holder barnet lidt til virkeligheden og på den måde kan en tår vand være det der skal til, for at barnet falder roligt i søvn igen.
Når børn vågner med gråd og stor uro, så skal man naturligvis også altid medtænke om der kan være øreproblemer. Hvis han har været forkølet, så kan det godt sætte sig på ørerne. Næsen klotter også til og det er svært at trække vejret godt efter nogle timers søvn. Derfor vågner barnet fordi det simpelthen ikke kan trække vejret godt nok og når man løfter barnet op forsvinder smerter og gråden stopper. Lige indtil han igen har ligget ned lidt, så er det atter galt...
Det kan her hjælpe at lægge barnet lidt højere med hovedet, læg en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så han løftes lidt op. Det kan også hjælpe med lidt saltvand i næsen, så den snot der sidder og generer kan løsnes lidt. Tal evt. med lægen, få ørerne tjekket.
Langt hen af vejen er løsningen altså at gå ind til ham, berolige ham og betrygge ham og forsøge at hjælpe ham videre i søvnen hvor han er, men I skal naturligvis også vurdere hvad gråden handler om. Hvis han græder fordi han er midt i en drøm og skal have hjælp til at skifte søvnfase, så er en beroligende hånd og lidt vand en god idé og så putte ham igen. Men hvis han græder fordi han er utryg, føler sig alene og ikke forstår at I passer på ham, så er I nødt til at tage ham op og berolige ham inden I så putter ham igen. Præcist som I også forsøger nu.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre og at I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske