Svar: Vil ikke spise mos - 6 mdr.
10. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Iben
Jeg tror faktisk ikke at din dreng bryder sig om kartoffelmos og sådan er der nogle børn der har det. Derfor vil jeg foreslå dig at lave en mos uden kartoffel og du kan bruge stort set alle andre grøntsager.
Kartoffelmos kan godt for nogen virke lidt kvalmende og kan medføre opkastning, men fjerner man kartoflerne fra mosen, så går det ofte bedre. Næringsmæssigt kan grøntsagsmosen være fin nok selvom den ikke indeholder kartoffel og i takt med at han bliver ældre kan han jo få kartofler på mange andre måder og dermed lære at spise kartofler.
Du kan lave grøntsagsmos af følgende grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Med den alder han har, kan du også begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og hvis I andre får lidt sovs lavet med sødmælk, det kan være lidt tomatsovs eller lignende, så må han også meget gerne få lidt af dette på sin mos. Det giver lidt smag og det kan mange børn rigtig godt lide.
For nogle børn er variation og nyhed vigtigt, andre har brug for lidt mere tid. Hvis du oplever at din dreng har brug for lidt mere tid til at vende sig til grød kontra grøntsagsmos, så kan du også en overgang bruge lidt ren risgrød som basis (i stedet for kartoffelmos) og så komme andre grøntsager sammen med....
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske