Brev:
Pylret pige - appetitspring eller udviklingsspring?
11. april 2008
Alder:
2 mdr.
Pylret pige - appetitspring eller udviklingsspring?
Hej Helen!
Tusind tak for dit svar sidst. :-)
Josefine bliver 10 uger d. 13/4. Ved fødslen vejede hun 3520 g og var 53 cm lang, nu er hun en stor pige på ca. 6 kg og 60 cm. Det er i hvert fald hvad jeg selv er kommet frem til, jeg får besøg af min SP d. 16/4. Hun trives godt, og smiler og pludrer meget hele dagen.
Men den sidste lille uges tid synes jeg, at hun er begyndt at ændre sig. Hun er enormt pylret hele tiden. Og det er næsten lige meget hvad jeg gør. Ammer hende, skifter, taler til hende, lader hende være, putter hende til en lur, ligger hende på gulvet eller i liften. Det er kun meget lidt tid om dagen, at hun er glad og tilfreds. Det virker ikke som om hun har ondt nogen steder og hun har afføring et par gange om dagen. Kan det være et udviklingsspring?
Hun har også ændret sig mht til amningen. Indtil hun var ca. 1½ måned kunne jeg faktisk amme hende i søvn, på alle tider af døgnet. Derefter faldt hun ikke længere i søvn efter et måltid, men var glad, rolig og tilfreds. Og når hun blev lagt til tog hun 9 ud af 10 gange fat med det samme og gik i gang. Nu bliver hun pylret lige så snart hun bliver lagt til. Hun tager fat og slipper en del gange, inden hun rigtigt går til den. Hun kan sagtens tømme et bryst på ca. 10 - 15 min. Men nu er det som om at hun sutter effektivt i ca 5 - 10 min, og så bliver det til en slags mimren, og efter 15 - 20 min er det som om, at hun bruger mig som sut. For når jeg så tager hende fra, så bliver hun gal. Så prøver jeg at skifte hende eller bøvse hende af, og så tilbyde hende brystet igen eller det andet. Men det vil hun ikke! Kan alt dette være et tidligt appetitspring??
Om natten er der som regel ikke nogen problemer, fordi det er lang tid siden hun har fået mad sidst. Så der "kobler" hun bare på og spiser med det samme. Hun spiser normalt ca. hver 2. time, og det bliver til 7 - 8 amninger på et døgn. De sidste par dage har hun dog ville spise næsten hver time, og en gang mere om natten. Jeg mener selv, at jeg har godt med mælk, da jeg kan malke 60 - 100 ml ud på 10 min.
Jeg bruger stadig suttebrikker, da jeg synes de fungerer perfekt, og mine brystvorter ikke er særligt store. Jeg prøver nogen gange uden, men det virker som om, at Josefine ikke rigtigt kan få fat og glider af igen, eller ikke kan holde brystvorten inde i munden. Så jeg bruger dem stadig, og som du kan læse øverst, så lider hun ingen nød. ;-)
Jeg synes bare slet ikke, at jeg kan genkende min pige mere! Hvad blev der af min dejlige pige, som var så nem at gøre tilfreds? Er alt dette bare noget vi skal igennem, eller kan der være noget jeg ikke er opmærksom på?
Håber du kan finde rundt i alt dette!
Glæder mig meget til at høre fra dig.
Hilsen
Maria