Svar: Pylret pige - appetitspring eller udviklingsspring?
11. april 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Maria
Det lyder umiddelbart som om at Josephine udvikler sig rigtig meget i øjeblikket og at der hos jer derfor er mere tale om et udviklingsspring end et egentligt appetitspring - selvom de to ting jo meget vel også kan hænge sammen:o)
Det lyder som om at Josephine tager rigtig godt på og trives med amning og det lyder bestemt som om at det fungerer godt med suttebrik hos jer. Det kan sagtens tænkes at hun med tiden vil kunne undvære brikken, men lige nu hjælper den jer og det er helt fint - hun lider jo ingen nød, som du også skriver - hun tager ca 250g på om ugen og det er rigtig fint:o)
Jeg får indtryk af at Josephine er en aktiv og vågen pige, der er begyndt at udforske verden mere. Måske er hun blevet mere opmærksom på sine egne hænder, hun putter fingrene i munden og flagrer mere bevidst med arme og hænder. Hun nyder at se på omgivelserne, hun kan nu skelne forskellige former og farver og hun bliver let fascineret af de ting som omgiver hende - det kan både være legetøj, aktivitetsstativ og lignende men især stadig dit ansigt, dine lyde, din mimik.
Måske kan du fornemme at hun begynder at have mere kontrol over sig selv, følger ting med øjnene, får mere og mere kontrol over hovedet og hovedets bevægelser, prøver at løfte sit hoved og krop, når hun ligger på maven og måske kan du også fornemme at hun er begyndt at pludre mere, at hun bruger sin stemme til at danne forskellige lyde - indgår mere og mere i dialog med dig og forsøger at gentage de lyde du giver hende. Måske er hun også begyndt at sige bestemte lyde for at tiltrække sig din opmærksomhed?
Når børn udvikler sig på denne måde og indenfor så mange forskellige områder, så er det meget normalt at de kan blive lidt pylrede i en periode. De har på den ene side brug for at være sig selv, få lov til at ligge og kigge stille på verden og på den anden siden har de rigtig meget behov for fysisk kontakt og stimulation - de keder sig og trænger til at der skal ske nyt.
Mit bud er derfor at Josephine lige nu gennemgår en stor udvikling og at det er derfor du oplever hende anderledes end tidligere:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske