Brev:
Kan jeg lære ham ikke at bide?
11. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kan jeg lære ham ikke at bide?
Hej Helen
Vi er så småt ved at have styr på maden og indkøringen i vuggestuen med Marc (8 mdr). Men netop fordi han nu skal være mere sammen med andre, så ville jeg gerne lære ham ikke at bide så meget. Jeg tænker at verden ikke vil finde det lige så attraktivt som hans mor og far.
Han er jo godt udstyret med tænder - 2(3) i undermunden og fire i overmunden - så han kan bide til - og sætte tandmærker ganske effektivt. Han bed også lidt mens jeg ammede ham - han har haft tænder siden han var 3½ måned gammel, men nu bider han især 2-3 forskellige måder.
Han kan bide når han er sur og vil ned fra armen eller op på armen - eller have en ting som han ikke kan nå. Det sker ikke så tit og kan tages i opløbet. Så bider han typisk i skulderen eller armen på den som bær ham - lidt på linje med at han bider i sin tøjkanin og alt sit legetøj. Han "smager" lidt på sin mor og far - det gør bare nas når man har tænder. Endelig kan han godt forveksle det at kysse og det at bide - når han putter sig ind til ens hals eller tager fat om næsen.
Jeg har prøvet at sige nej lidt bestemt når han gør det - men han bliver ked og ser ikke ud til at forstå at det var fordi han bed at jeg siger nej. Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal lære ham det - når han er så lille. Jeg vil jo gerne skåne ham for det fur verden kunne finde på at give ham når han bider sig frem.
Har du nogle gode ideer?
Marc's mor