Brev:
Amning eller modermælkserstatning
11. april 2008
Alder:
6 mdr.
Amning eller modermælkserstatning
Hej Helen!
Jeg har en skøn og glad datter på 6½ mdr. og jeg går og har nogle overvejelser omkring amning og evt. MME som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Clara får skemad 3 gange dagligt og indimellem lidt frugtmos til mellemmåltid. Hun får altså både frugtmos, grøntsagsmos m. kød og grød. Mit problem er at hun ikke kan lide MME med mindre der er lidt sukker i. Hun vil heller ikke spise skemaden hvis den er lavet på MME og ihht. råd fra min sundhedsplejerske laver jeg nu maden med en lille smule sødmælk eller bruger de færdigproducerede produkter. Som det er nu ammes hun 3-4 gange i døgnet.
Mit problem er at det ikke længere fungerer helt optimalt med amningen. Hun har allerede 6 tænder og det sker oftere og oftere at hun bider mig hen mod slutningen af måltidet. Desuden er hun meget nysgerrig og det kan være svært for hende at koncentrere sig om at blive ammet. Jeg skal begynde at arbejde når hun er 9 mdr. og da jeg arbejder skiftende vagter vil jeg under alle omstændigheder trappe ud af amningen til den tid.
Mit spørgsmål til dig er om jeg helt kan undgå at introducere flasken til hende hvis jeg holder ud og bibeholder amningen til hun er 9 mdr. (og jeg skal begynde at arbejde)?
Kan hendes mælkebehov ved 9 mdr. - alderen dækkes af alm. sødmælksprodukter?
Hvis jeg alligevel skal vænne hende til flasken om 1-2 mdr overvejer jeg at trappe amningen ned nu for det gør simpelthen ondt når hun sætter tænderne i !!!!! Men på den anden side vil jeg ikke vænne hende til flasken, hvis jeg kan undgå det.
Hvis dit råd indebærer at hun skal have flaske hvad syntes du så jeg skal gøre mht at søde MME? Jeg har prøvet alle tænkelige mærker. Hun har kun fået flaske når hun er blevet passet af far eller bedsteforældre og vi kommer så ca.1/4- ½ tsk sukker i 200 ml MME.
Jeg håber mine spørgsmål er til at forstå !
Tak for en god brevkasse.
Med venlig hilsen
Claras mor.
PS : Må hun begynde at få lidt A38 med lidt rugbrødsdrys nu? og evt. hvor meget?