Svar: Amning eller modermælkserstatning
11. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Claras mor
Det er sådan at Clara helt frem til 12 måneders alderen vil have behov for enten modermælk eller modermælkserstatning. Hvis man således ikke ammer, så er det vigtigt at hun får mme i stedet og dette altså frem til hun er 1 år.
Fra 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af hendes indtag, men det bør ikke udgøre det eneste indtag. Hun bør fortsat få 2 flasker eller 2 amninger dagligt - svarende til ca 400ml mælk, som i forhold til mme vil sikre hende hendes jernbehov. Ved siden af dette kan hun så få mere sødmælk af kop og i madlavningen og hun kan få lidt tykmælk, A38, neutral yoghurt osv.
I Danmark siger vi at børn allerede fra 6 måneders alderen kan få lidt komælk. Dette er dog ment som et udtryk for at vi vægter at børn ret hurtigt skal vendes til at spise det samme som den øvrige familie. Hvis man således laver en kartoffelmos med sødmælk, så kan hele familien spise det samme. Det er altså ikke et udtryk for at man skal til at give børn store mængder komælk i denne alder.
Som sagt siger vi i DK også at når børn bliver 9 måneder kan de begynde at få mere komælk, men ser man på anbefalinger andre steder, så anbefaler mange lande faktisk at man først tilbyder komælk fra 12 måneders alderen. Det er derfor små mængder sødmælk og komælksprodukt du kan give Clara og hun bør som udgangspunkt heller ikke få A38 med rugbrødsdrys nu - du bør vente til hun er omkring 9 måneder...
Jeg kan forstå på dit brev at du først skal begynde arbejde, når Clara er ca. 9 måneder gammel - altså på det tidspunkt, hvor hun godt kan få mere komælk og komælksprodukter. Derfor kan du i princippet godt bibeholde din amning indtil da - fordi hun så vil kunne få sit mælkebehov dækket på anden vis, når du ikke er hjemme. Det vil ofte være nok med to amninger eller to flasker og så komælk og komælksprodukter derudover.
Jeg tænker at det du således skal overveje er, hvorvidt det vil være praktisk muligt for dig at amme hende to gange dagligt med skiftende vagter og således bibeholde amningen til hun er 12 måneder eller hvornår hun evt. selv siger fra eller du så vælger at stoppe. Eller om du vil sikre hendes indtag af mme med to flasker dagligt eller i stedet regne med at du kan få 400ml mme i hende via kop og via maden...
Hvis du ikke mener dette er realistisk, så vil det være relevant at hun tilbydes flaske med modermælkserstatning og de to flasker dagligt (400ml) vil således dække hendes jernbehov til den tid. Da du er lidt træt af amning allerede skal du således overveje om det er allerede nu du vil trappe amningen ned...
Jeg ser umiddelbart ikke noget problem i at du kommer 1/4-1/2 tsk sukker i 200ml mme, hvis det gør at hun tager imod. Modermælk er meget sødt i forhold til mme og jeg kan godt forstå at hun derfor foretrækker den søde smag. Jeg tænker også at hvis du vælger at give hende flaske med mme, så vil det være sådan at i takt med at amningen trappes ned og tilbuddet om flaske trappes op, så vil hun sandsynligvis begynde at acceptere modermælkserstatningen uden sukker...
Så jeg mener altså, at hvis du kan se dig selv amme to gange dagligt efter du er begyndt på arbejde, så kan du godt lade være med at introducere en flaske for din datter, så er der ingen grund til at begynde med dette nu. Hvis du modsat ønsker at din datter skal overgå til flaske og du ønsker at stoppe amningen fuldstændig, når du begynder på arbejde, så vil det være fint at du stille og roligt trapper amningen ned og overgår til flaske i stedet. Og hvis det indebærer lidt sukker i mme, så fred være med det.
Jeg håber mit svar hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske