Svar: Sensitive babyer
12. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære forvirrede mor
Nu ved jeg jo ikke præcist, hvad det er du har læst om sensitive børn og hvad du ligger i denne betegnelse... :o) Alle børn er jo et eller andet sted følsomme, alle børn har brug for at blive mødt med anerkendelse og brug for støtte i den udvikling de går igennem, alle børn vil i perioder være mere følsomme end andre, vil i perioder have behov for mere fysisk kontakt og nærhed end i andre perioder - det hører med til at være menneske. Det hører med til at udvikle sig.
Men når det er sagt, så er temperament naturligvis forskellig og nogle børn virker naturligt mere temperamentsfulde, mere selvstændige, mere følsomme og nærtagende osv. end andre børn gør.
Hvordan vi vokser op og ender med at blive, afhænger naturligvis af vores genetiske materiale, men også af hvordan vi bliver mødt, når vi vokser op.
Hvis man som forældre er meget genert og tilbageholdende, så vil barnet måske lærer denne form for adfærd sammen med andre, hvorimod, hvis man er meget højtråbende og ofte stiller sig frem i forsamlinger, - ja så spejler ens barn sig i dette og lærer måske af det. Eller måske er barnet bare sådan rent genetisk...
Det handler også om selvværd og selvtillid, hvor selvtillid handler om det vi kan, det vil sige de ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Og hvor selvværd handler om handler om at man synes man selv har værdi. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde. Børn med et højt selvværd vil have lettere ved at tackle forskellig modstand i livet.
At være særligt følsom eller tilbageholdende, at se ting an og ikke kaste sig hovedkuls ud i verden uden at overveje først osv. afhænger således af rigtig mange ting og derfor vil det godt kunne følge en i mange år frem. Så er det jo sådan man er som person, sådan man er vokset op, sådan man lærer at være.
Hvis man som voksen er følsom på en måde, som hæmmer en. På en måde som hindrer end i at 'leve livet', så sensitiviteten bliver en hæmsko for ens sociale liv, så er det naturligvis vigtigt at man som forældre er opmærksom på, hvordan man selv påvirker sit barn. Hvis man kan genkende visse træk ved barnet, som man selv ved har givet en problemer i livet, så kan man jo være opmærksom på det og forsøge at handle hensigtsmæssigt ud fra den viden man har tilegnet sig. Men det ændrer ikke ved at børn jo også selv skal gøre sig deres egne erfaringer og at vi ikke kan leve livet for dem - heller ikke selvom det nogle gange gør ondt, at se dem begå de samme fejl, som man selv har gjort:o)
Din lille dreng er jo endnu ikke så gammel og der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham. Der er derfor ikke tvivl om at han lige nu virker lidt mere pylret og følsom end han måske vil virke senere. Det er en fase han er igennem og sådanne faser har børn mange af. Det kan altså godt være derfor han er mere følsom lige nu.
Modsat kan han jo også være lidt mere følsom af sind, fordi han ligner sine forældre..?
Jeg ved ikke om det er dette svar du søger, men jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske