Svar: Svært ved at finde ro når der er støj
12. april 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Ida
I kan desværre ikke hærde jeres datter ved at tage hende mere med ud end I allerede gør. Det er nemlig sådan at hun ikke er i stand til at lukke lyde ude, så at tage hende mere med ud, vil kun gøre hende endnu mere ked af det, urolig og ulykkelig.
Lad mig give dig et eksempel: Når du hører radio så har du en evne til at lukke lyden til og fra. Du hører en sang som du synger med på, så kommer der noget du ikke hører og så er der noget i radioavisen, som pludselig interesserer dig - den evne til at lukke til og fra - det er den evne din datter endnu ikke har.
I stedet for hører hun alt og derfor er det bedste du kan gøre, at hjælpe hende med at lukke verden ude og blive skærmet. Det er din opgave nu i dagligdagen og også når I tager til Danmark i nogle uger for at besøge familien.
Det vil være rigtig godt, hvis du således kan begynde at indføre lidt fast putteritual, svøbe hende på en bestemt måde, kærtegne hende, vugge hende lidt, tilbyde hende en sut eller en sutteklud ved ansigtet osv. så du ved at gøre det samme igen og igen får skabt genkendelighed og dermed ro. Jo mere genkendelighed der er når I er i Danmark jo bedre vil hun også kunne finde roen der.
Det vil på samme måde være godt at du holder fast i at hun skal sove, når hun sover. Hun skal ikke vækkes eller tages op, selvom familien næsten ikke kan lade hende være. Hun skal på samme måde heller ikke gå fra arm til arm hele tiden, men skal have lov til at være sig selv og studere verden fra mors eller fars arm og først når hun virker parat til det, kan hun komme over til sine bedsteforældre eller andre som gerne vil holde hende.
Det er således vigtigt at I hjælper hende med at få den ro hun har behov for og at I sætter nogle grænser, har nogle retningslinier for, hvad hun skal udsættes for af stimulation.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske