Svar: Øm i lænden og stikken i underlivet
12. april 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Tine
Tillykke med graviditeten:o) Det lyder som om du har det godt og som om det hele skrider stille og roligt fremad som det skal.
Den ængstelighed du føler er helt normal. Vi ønsker naturligvis alle at det hele skal gå godt og at barnet vi venter kommer ud sund og rask. Og vi er alle hele tiden i graviditeten bekymrede for om alt nu er som det skal være. En bekymring som faktisk følger med - også når man først er blevet mor ...:o)
Den ømhed du mærker i lænden og den stikkende fornemmelse i din livmoder skyldes sandsynligvis at din livmoder lige nu vokser rigtig fint. Dit barn måler her i 15 uge ca 14 cm fra hoved til hæl og det vejer ca 150g, hovedet er ca 3 cm i diameter. Din livmoder går nu til et par fingre under navlen og hvis man sætter en doptone på din livmoder, så vil du kunne høre barnets hjertelyd.
Måske kan du mærke at dine bryster vokser yderligere i denne tid, nogle kvinder mærker det tydeligt og får måske allerede nu en lille smule mælk ud, hvis de klemmer på brystvorten - andre mærker det endnu ikke. Men uanset om du mærker det eller ej, så er din krop godt igang med at forberede sig og du skal også forberede dig mentalt.
Det er en lang proces og lige nu føles det hele så svært. Du er lige nu der, hvor du jo gerne vil fortælle alle at du er gravid, hvor du godt selv kan se det, når du står foran spejlet derhjemme, og hvor mennesker som kender dig sikkert også kan se det, men hvor folk som ikke kender dig endnu ikke lægger mærke til det... Det er lidt svært i den periode, hvor man ikke rigtigt kan være i sit gamle tøj og samtidig heller ikke rigtigt føler at man kan begynde at gå i rigtigt graviditetstøj endnu...:o)
Det er godt at du er blevet sygemeldt, du skal ikke tage nogen chancer. I stedet skal du nyde at du nu har tid til at være hjemme. Gå nogle lange ture, sørg for at spise godt og sundt, sørg også for at lægge dig ned og hvile lidt i løbet af dagen.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske