Svar: Stadig problemer med den søvn
13. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sara
I skal være opmærksom på at Emil måske nu begynder at have behov for at bevæge sig mere, have behov for mere plads omkring sig når han sover. I skal også være opmærksom på at han drømmer mere og at han i søvne kan klynke, sige lyde, smågræde, smaske osv. uden at det behøver være et udtryk for at han er sulten eller har brug for at blive taget op.
Hans motoriske udvikling gør at han nu begynder at bruge sig selv mere fysisk. Han triller omkring og øver sig på dette om dagen når han er vågen, men også om natten når han sover. Det er godt at I er hjemme hos ham, så I kan tumle med ham om dagen og få en masse krudt brugt - han skal virkelig bruge sig selv så meget som muligt, og derfor skal I hjælpe ham med at trille, I skal svinge ham og tumle med ham:o)
Det kan være fornuftigt nok at svøbe ham, men det kan modsat også være en hæmsko for ham. Det kan derimod nogle gange være en fordel at lade ham trille lidt rundt om natten, lade ham forsøge at finde en stilling som er rar at sove i. Nogle børn begynder f.eks. at synes om at sove på maven og det er helt okay, når de begynder at kunne vende sig selv. Hvis han så fortsat sover på maven, når I selv går i seng, så kan I hjælpe ham med at blive lagt på ryggen eller siden der. Men det kan som sagt være godt at lade ham selv forsøge sig, selv finde en stilling der er god at sove i.
Igen kan han så på grund af sin motoriske uro også få sig lagt i en stilling som han endnu ikke mestrer at komme væk fra og her har han så brug for at I hjælper ham med at blive lagt rigtigt, få dynen om sig igen, få en lille finger at holde om eller lignende, hvorefter han så atter lader roen kommer over sig og falder i søvn.
Det hjælper nogle gange hvis barnet har mulighed for at blive lagt på eget værelse. Når man ligger sammen, så er der en risiko for at vi forældre reagerer en lille smule for hurtigt og at barnet ikke får lov til at tumle nok omkring. Det er jo netop ikke alle lyde der skal reageres på.. men det er svært at vurdere, når man er halvsovende, det ved jeg godt:o)
Hvis I er nødt til at sove sammen, så kan I også forsøge om lidt lyde, små faste sætninger vil hjælpe jer. Hvis I indfører nogle faste ord, som I siger, når jeres dreng skal trøstes, falde i søvn eller lignende så kan I gentage disse ord og på den måde vil han måske falde til ro. Nogle børn har altså bare brug for at høre at man er der, et stille "så mor er lige her, natnat" og han sover videre igen...
Hans frustrationsgråd om natten kan således handle om at han bliver lagt i en stilling, som han ikke kan komme væk fra og at han har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt. Det kan også handle om at han drømmer og har svært ved at sove på grund af alle sine tanker og drømme og så kan det også handle om at han egentlig ikke har behov for hjælp, men småklynker i søvne som en del af drømmene og skal have lov til at ligge for sig selv og komme videre i søvnen - det afhænger meget af hvordan gråden lyder, hvordan I skal reagere.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, Emil spiser og drikker flot - han vågner helt sikkert ikke fordi han er sulten, det er et udviklingsspring som påvirker søvnen i øjeblikket:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske