Brev:
Vil nu slet ikke spise
13. april 2008
Alder:
9 mdr.
Vil nu slet ikke spise
Hej Helen
Ved godt jeg tidligere har skrevet til dig omkring det faktum, at min datter ikke vil spise. På daværende tidspunkt vil jeg med min nuværende viden kalde hende småt spisende, for nu vil hun SLET ikke spise. Og jeg mener slet ikke spise....
Hun drikker vand hele dagen i fine mængder og ligner heller ikke en som er svækket, men det er drøn frustrende at hun afviser så godt som et hvert måltid. Hun drikker sine flasker om aftenen/natten men maden i løbet af dagen vil hun ikke. Det er jo ligesom måltiderne i løbet af dagen som skulle gøre at vi på et tidspunkt kan tage natflasken fra hende, men hendes begrænsede fødeintag gør det svært.
Hun får 3 flasker i døgnet. kl. 19, 24 og 05.30, og drikker ca, 150-180ml kl. 19, 230ml kl. 24 og 130ml kl.05.30.
Herud over er det temmelig begrænset hvad hun spiser. Hun drejer simpelt hovedet væk eller spytter maden ud og det er jo ren tale og jeg ønsker ikke at presse hende unødigt.
Jeg har prøvet mig lidt frem og nogle gange kan jeg ved at synge, eller give hende en serviet i hånden "distrahere" hende (det lyder nu så groft) Få hende til at tage et par mundfulde - i det mindste et par gange. Nu er dette jo absolut ikke holdbart og man føler sig også lidt som en tosse at sidde der og knokle får at få et par skeer i hende.
Vi har ellers en hyggelig "bordtone" og jeg har aldrig "tvangsfodret" hende - hun spiser jo nok når hun bliver sulten. Men jeg er efterhånden begyndt at komme i tvivl.
Vi står op ca. 06.45 og ca. kl 07.30 byder jeg hende havregrød/øllebrød med frugt mos - hun spiser intet - på gode dage max. 3 teskefulde. Har forsøgt at byde hende lidt af min ristede bolle og her spiser hun nogle gange lidt.
KL. 09.00 bydes hun frugt/grønt, frugtgrød eller sveskemos med A38 - spise nogle gange dette måltid andre gange næsten intet og lægges herefter til at sove lur.
Kl. 11.30 spiser vi frokost. Hun bydes rugbrødhapser med varierende pålæg. Torskerogn, markrel, leverpostej, hvidløgsost, sveskemos m.m. Før har hun spiset 3/4 til en hel rundom, men spiser nu aller højest en 1/4.
Kl. ca. 14 får hun øllebrød (hvis hun ikke har fået det om morgenen, eller frugtgrød hvis hun ikke tidligere har fået det. - oftest spiser meget begrænset andre gange er hun så sulten at hun spiser det hele.
KL. 14.30 lægges hun til lur.
Ca. kl. 16.00 spiser vi frugt sammenmed storebror. Og her spiser hun faktisk til. Appelsin, kiwi, lidt banan (har jo haft problemer med maven), jordbær og moden melon.
KL. 17.30 spiser vi aftensmad. Her får hun grøntsager. gulerod, kartofler, broccoli moset med en gaffel og med smørklat og sovs og kød fra hvad vi får. Får vi pasta/ris får hun også dette grovblendtet med sauce/kød.
Nogle aftener spiser hun en rigtig pæn portion andre aftener næsten intet. Jeg kan for det meste narre en del af grønsagerne i hende med frugtmos på - nogle aftener ikke - som f.eks. iaften.
Jeg er klar over at min datter ikke er ved at gå til at under ernæring. Hun er 75cm lang og vejer ca. 11 kg. Men for pokker hvor ville jeg give min højre arm for at hun spiste lidt mere.
Hun tenderer til at blive pyldret og småtræt om dagen. Jeg synes det er mest udpræget de dage hvor hun spiser mindst. Men det er vel naturligt - men ikke desto mindre møg ærgeligt.
Jeg ved at tandfrembrud kan resultere i ingen eller begrænset fødeindtag, men læste at, det burde ikke strække sig over mere end en uge og nu har dette stået på i 3 uger. Desuden virker det mere viljebetone end smertebetone. Nogle fødevarer ryger jo fint ned.
Har du nogle ideer til hvad vi kan gøre????? Eller ændringer til menuen?