Brev:
Kan du dechifrere anbefalingerne vedr. mælk, væske og jernbehov?
14. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Helen.
Jeg roder lidt rundt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedr. behov for mælk, væske, MME/jern, så jeg håber, at du vil hjælpe mig med at dechifrere, hvad det egentlig er, der menes.
Min dreng er 5 1/2 måned, og han ammes 6 gange i døgnet ved siden af sine 3 ske-måltider (ca. 1 dL mos/grød pr. måltid). Min antagelse er, at han selv tager, hvad han har behov for af brystmælk, men jeg synes godt nok at det er meget svingende, hvor meget han "går til den". Det kan godt virke lidt som om han har mistet interessen for at die.
Han drikker vand af kop til måltiderne, men mestrer endnu ikke teknikken tilstrækkeligt til at han får noget videre væske ned. Han virker normal-hydreret, men jeg har da noteret mig, at der er lidt færre tunge tissebleer, efter vi er gået over til ske-mad.
Du skriver i dine artikler og svar til andre mødre, at barnet skal have 750 ml mælk i døgnet. Samtidigt er der også det her med de 400 mL. Og så bliver jeg forvirret. De 750 ml er det for at dække væskebehovet hos barnet? I givet fald behøver det vel ikke alt sammen at være mælk (min dreng får jo f.eks. ca. 300 ml væske i løbet af dagen via hans mos/grød)?
Jeg har forstået, at de 400 ml skal være MME, hvis man vil undgå jerntilskud (hvad jeg meget gerne vil, for at skåne min søns i forvejen små-sarte fordøjelse). Men skal det gives som færdig MME? Jeg tilsætter MME pulver til al min søns mos/grød, så jeg kan vel bare selv regulere ind? Det jeg mener er: 12 daglige måleskefulde MME pulver svarer til 400 mL færdig blanding, så de 12 måleskefulde kan jeg vel så bare fordele i hans 3 daglige ske-måltider, eller...?
Og så lige et afsluttende spørgsmål om typen af MME pulver, der skal anvendes i maden. Du skriver i den artikel "Når du giver dit barn flaske" at "Jeres barn kan leve udelukkende af modermælkserstatning. Det kan gives fra fødslen og betegnes ofte som type 1. Tilskudsblanding er i modsætning til modermælkserstatning ikke fuldgyldigt og jeres barn kan således ikke leve at dette alene. Det gives som tilskud til anden mad og må derfor først gives efter 4 mdr.´s alderen. Tilskudsblanding betegnes ofte type 2 og i alderen 4-6 mdr. anbefales maximalt 2 flasker (max 400 ml.) i døgnet."
Jeg tilsætter NAN2 til min søns mos/grød (af den simple årsag, at jeg "arvede" en pakke fra min svigerinde, og så fortsatte jeg bare med det). Er det så en tilskudsblanding type 2, som han max. må få 12 måleskefulde/400 mL af døgnet? Hvis ja, så er det vel hensigtsmæssigt at bruge NAN1 (eller en anden 1-version af MME) i stedet?
Uha, alle de anbefalinger. Jeg roder lidt rundt i det. Og selvom jeg kan se at min søn har det fint med det mad og væske, han får nu, så vil jeg - ligesom alle andre mødre - jo gøre alt for at give ham de optimale betingelser. Så jeg forsøger at følge Sundhedsstyrelsens råd, som vel er baseret på forskning i børneernæring?!
Med venlig hilsen og på forhånd tak for dine altid gode råd.
Stine