Svar: Kan du dechifrere anbefalingerne vedr. mælk, væske og jernbehov?
14. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev:o) Jeg kan godt forstå du er forvirret og jeg vil forsøge at skabe lidt klarhed over det hele og så håber jeg at du og alle andre bliver hjulpet lidt på vej - for svært og forvirrende er det!
Lad mig tage udgangspunkt i den alder din dreng har nu - 5½ måned. Her er det vigtigt at mælken fortsat udgør størstedelen af hans indtag og han skal have enten modermælk eller modermælkserstatning. De fleste børn vil i denne alder blive ammet eller få flaske 6 gange dagligt ved siden af deres indtag af skemad og i takt med at barnet selv begynder at spise mere og mere skemad, så nedsættes mælkemængden stille og roligt.
De fleste børn vil således omkring 7 måneders alderen kunne nøjes med 4 amninger eller flasker dagligt ved siden af 4 måltider skemad og mellem 8-9 måneder nedsættes til 3 amninger eller flasker dagligt. Dette vil dække barnets mælkebehov.
Ved siden af dette skal barnet så have vand. Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at børn lærer at slukke tørsten i vand og lærer at drikke vand af en kop. Derfor anbefales det at man i takt med at man begynder at tilbyde barnet skemad også tilbyder barnet vand af kop. Det kræver øvelse men barnet lærer det stille og roligt.
Børns indtag vil variere, præcis som du beskriver, så nogle dage drikker de mere end andre dage, nogle dage spiser de mere end andre dage osv. sådan har vi voksne det jo også. Det er også rigtigt at mange børn netop i din drengs alder vil have svært ved at koncentrere sig helt om brystet i dagtimerne, der sker så meget og de vil så gerne følge med i verden, så derfor begynder de at spise mere kortvarigt. Det er helt okay, barnet skal nok indhente det forsømte på et andet tidspunkt. Det er på samme måde også normalt at barnet afføringsmønster og vandladningsmønster kan ændre sig lidt i takt med at barnet begynder at få mere og mere fast føde.
Det er altid svært at vide, hvor meget mælk barnet egentlig får når de bliver ammet. Men de fleste undersøgelser man har lavet, viser at børn på din drengs alder drikker mellem 900-1000ml mælk i døgnet. Det er også ofte omkring denne mængde at børn drikker, når de får flaske. Denne mængde nedsættes som sagt lidt helt af sig selv i takt med at barnet få mere og mere skemad, men de fleste vil fortsat have behov for ca 750ml mælk til 9 måneders alderen. Mellem 9-12 måneder nedsættes mælkemængden så til ca 500ml som er den mængde mælk barnet vil have behov for fremover - også efter 1 års alderen.
De 400ml kommer kun ind i billedet, når man taler om, hvor meget modermælkserstatning der skal til for at dække barnets jernbehov. Og her siger man at hvis barnet får mindst 400ml så vil det være dækket ind. Det betyder med andre ord at barnet skal have mindst 400ml indtil det er et år, hvis man vil undgå at give jern - det betyder ikke at barnet kan nøjes med at få 400ml. Barnet har jo stadig et mælkebehov der skal dækkes og 400ml mælk dagligt til et barn på 5 måneder vil normalt ikke være nok - du kan således ikke supplere op med vand ved siden af.
Det er sådan at hvis man udregner jernmængden i modermælkserstatning og sammenholder denne udregning med sundhedsstyrelsens anbefaling om ca 8 mg jern dagligt, så vil man se at barnet ikke får nok selvom man giver 400ml modermælkserstatning. Dette hænger sammen med at barnet optager jernet anderledes, når det gives som modermælkserstatning og man kan derfor ikke beregne sig til behovet i denne sammenhæng. Derfor mener jeg også at man er nødt til at give barnet 400ml mme dagligt som drikke modermælkserstatning og at du som udgangspunkt ikke kan tælle den mængde mælk som indgår i madlavningen med.
Det er altså hvis du giver din dreng flaske med modermælkserstatning eller hvis du får ham til at drikke 400ml mme dagligt af en kop, at du kan undgå at give ham jern. Hvis du som udgangspunkt ammer og kun bruger mme i maden, så bør du give ham jerntilskud. For at skåne din søns mave lidt mod jernet vil jeg foreslå dig at du køber Babyfer - et smagsneutralt jernpulver fra MedicTeam. Drys det på en lille portion frugtmos, som du ved han godt kan lide og som i forvejen hjælper lidt på maven... Frugt fremmer også optagelsen af jern.
Med hensyn til modermælkserstatning kontra tilskudsblanding, så har Nestle lavet om i deres sammensætning så Nan2 faktisk har betegnelsen modermælkserstatning nu - selvom den har nummeret 2 (bare for at gøre dig endnu mere forvirret). Nan1 indeholder meget lidt jern 0,4 mg/100 ml og Nan2 0,8 mg/100 ml - altså lavt jernindhold i begge typer men mere i Nan2. Derudover er noget af laktosen i Nan2 skiftet ud med maltodextrin som skulle tykne modermælkserstatningen, så Nan2 skulle mætte lidt mere end Nan1. Men forskellen mellem netop disse to præparater er ikke særlig stor og du kan derfor roligt bibeholde Nan2 som du er begyndt på.
Når sundhedsstyrelsen laver anbefalinger omkring ernæring til spædbørn og småbørn så sker det altid med baggrund i den nyeste forskning og viden og i et samarbejde med fødevarestyrelsen, WHO og de Nordiske Næringsstofanbefalinger.
Jeg håber at jeg hermed har fået givet dig lidt mere klarhed og overblik - ellers må du spørge igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske