Svar: Kost, mad galt i halsen og vægt
14. april 2008
Alder:
7 mdr.
Hej Pernille
Det lyder bestemt som om at Lucas stortrives og det er slet ikke sikkert at han behøver det fjerde skemåltid endnu. Det kan være helt fint at bibeholde 3 måltider dagligt og så vil han i takt med at han begynder at spise små brødhapsere og lignende, måske få behov for et ekstra mellemmåltid. Dette fordi det kræver så stor koncentration at spise mad i stykker, at han sikkert ikke bliver helt mæt nok inden han bliver for træt og derfor kan have brug for lidt ekstra som mellemmåltid om eftermiddagen.
Det vil være rigtig fint hvis du begynder at tilbyde ham mere og mere af jeres mad, du kan starte med at mose maden lidt grovere i konsistensen, så han vender sig til at skulle tygge lidt mere og give ham kogte blomkål og broccolibuketter, kartoffelbåde og lignende i hånden og så kan du stille og roligt gå over til at give ham mere og mere mad i stykker - mad som skal spises med fingrene eller med en gaffel. De fleste børn vil i 8 måneders alderen være parat til mere rigtig tygge mad.
Ved siden af sine brødhapsere til frokost skal han have grøntsagsmos, det kan være en rest fra aftensmaden du har gemt eller du kan købe mos fra glas en gang imellem og give ham det. Det kan være lidt ris med sovs, små stykker af indmaden af en frikadelle eller hvad du nu har.
For at vende ham til rugbrødssmagen kan du starte med at give ham lidt øllebrød til frokost, så kan du gå over til at give ham lidt grøntsagsmos og så tilbyde ham ristede rugbrødshumplere i hånden. Du kan købe et mørkt rugbrød, skære nogle gode stammer som er lette at holde i hånden og som du rister i ovnen, så de bliver lidt sprøde udenpå og stadig er lidt rugbrødsbløde indeni... så kan han gnaske i dem, opbløde med lidt spyt osv. og så kan du stille og roligt begynde med lidt små rugbrødshapsere med smørbart pålæg.
Jeg kan godt forstå du synes det er ubehageligt med tanken om at han få noget galt i halsen. Du er også nødt til at holde øje med ham, hvis og når du giver ham noget i hænderne. Han kan let bide et stykke af og få det galt i halsen...
Vi bliver alle sammen forskrækkede, når børn begynder at hoste og sprutte, når de spiser. Det kræver meget af børn at lære at finde ud af at tygge og synke - uden at få maden galt i halsen og det skal de have tid til at lære. Det er sådan at børn meget ofte selv vil kunne hoste evt. mad op. Når barnet får maden galt i halsen, så er det ofte fordi det er nyt mad, mad som de ikke kender, eller hvis maden har en for tyk konsistens. Det kan også være at de selv får bidt et for stort stykke af og endnu ikke har fundet ud af at tygge og derfor bare synker.
Det er ubehageligt for barnet at hoste maden op, men det er en naturlig beskyttende refleks, som gør at maden ryger op forrest i munden. Nogle gange vil barnet så synke maden igen, andre gange spytte det ud.
Ved at gøre maden så blød i konsistens som muligt, så lærer barnet teknikken og stille og roligt kan man så gøre maden grovere og vende barnet til det. Det kan ofte være en god idé at tilbyde barnet godt moset mad på et ske, så barnet ved at det der kommer på ske skal bare synkes og så servere mad i stykker ved siden af, så barnet lærer at det man selv spiser eller få med fingrene eller en gaffel, skal der arbejdes mere med.
Hvis du oplever at Lucas "fejlsynker" så er du nødt til i første omgang at se om han ikke selv er i stand til at hoste maden op. Hvis han ikke er det og du er bange for at han ikke kan få vejret, så må du hjælpe ham.
Følgende er førstehjælp:
Hold din hånd på panden og bøj barnets hoved let bagover. Se om du kan se noget i munden på barnet og fjern det med en finger uden at komme til at presse det længere ned i halsen.
Hvis du mistænker at dit barn har et fremmedlegeme i luftvejene og dit barn endnu ikke er bevidstløst, så kan du give 5 hårde stød mellem skulderbladene, mens barnet enten ligger på gulvet ved siden af dig eller ligger over din arm eller over dine lår. Spædbørn kan ligge på maven på "redderens" ben med hovedet nedad.
Hos større børn kan gives fem stød/klem i maven lige over navlen med stødretning opad. Lignende manøvre kendes under navnet ”Heimlich’s manøvre”, hvor man presser sine hænder hårdt og hurtigt ind i maven med retning opad, mens man selv står bagved personen.
Hvis dit barn ikke trækker vejret og er bevidstløs, så læg dit barn ned på gulvet eller på bordet. Hold den ene hånd på panden, som beskrevet ovenfor og hold den anden hånd på underkæben, som du løfter opad.
Ved mindre børn, det vil sige børn under 1 år, vil hovedet som regel skulle holdes i neutral position for at opretholde frie luftveje.
Placer dit hoved få cm fra barnets mund og se ned på brystkassen om den hæver sig, lyt efter vejrtrækningslyde og føl efter bevægelser.
Hvis der er behov for at tilføre barnet luft, så brug mund-næse metoden til børn under 1 år. Den udføres ved at anbringe sin mund over barnets mund og næse. Mund-mund metoden kan bruges til børn over 1 år. Her anbringer man sin mund over barnets mund og klemmer med to fingre om barnets næse, når man puster.
Der gives fem effektive indblæsninger. Det kan være vanskeligt at give indblæsninger til et lille barn, stille og roligt - se efter at brystkassen hæver sig når du puster.
Du skal hele tiden sikre dig om du kan se barnet bevæge sig, har det vejrtrækning, hoster det. Det hjælper ikke at måle pulsen, da det sikkert er din egen puls du vil mærke. Hvis der ikke er nogen reaktion fra barnet, skal man begynde at give hjertemassage.
Børn under et år: To fingre midt på brystbenet. Der gives 15 tryk og to indblæsninger. Er man alene, eller ikke sundhedsuddannet gives 30 tryk og to indblæsninger
Børn over et år: Én hånd midt på brystkassen. Der gives 15 tryk og to indblæsninger (30:2 hvis man er alene).
Og så skal du naturligvis tilkalde hjælp. Og jeg vil også sige at hvis du er alene og der er gået 1 minut og du ikke kan få liv i dit barn, så skal du bare ringe 112. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. Så kan du efterfølgende gå igang med førstehjælp.
Det er meget sjældent nødvendigt at give førstehjælp til børn fordi de har svært ved at kapere deres skemad, men nu ved du hvordan og kan måske være lidt mere rolige eller .....? :o)
Med hensyn til Lucas vægt, så bliver du altså nødt til at sige til dig selv at det er andre folk som har et problem. Der er ikke noget i vejen for at veje 11 kg. når man er 7 måneder gammel. Han er sund, rask, udvikler sig rigtig godt på alle måder, fysisk, mentalt osv. - han har det bare godt!
Rigtig god store bededag herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske