Svar: Sove, sove, sove
14. april 2008
Alder:
20 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Jeg tænker at den natlige uro og gråd I oplever i øjeblikket handler om at Silas nu er nået til den fase, hvor han drømmer mere og har mere mareridtlignende opvågninger - kan I huske at jeg nævnte dette i mit tidligere svar?
Det betyder at I et eller andet sted at nødt til at stå op om natten en gang imellem for at trøste og berolige ham og hjælpe ham til at sove videre. En gang imellem vil det at få en tår vand, hjælpe ham til atter at finde roen og nogle gange kan man faktisk godt med held udstyre barnet med en drypfri kop med vand i sengen, så han om natten, når han vågner selv kan finde sin kop, få lidt vand og sove videre...
Så uroen og de natlige opvågninger hører altså alderen til.
Når det er sagt, så tænker jeg at det er vigtigt at I nu gør putteritualet kortere. Det at I sidder på værelset så længe som I gør tænker jeg godt kan signalere at noget er galt, at I ligesom er nødt til at være der, det er ellers ikke trygt nok for Silas at lægge sig til at sove...
Jeg tænker derfor at I skal forsøge at gøre lidt kort proces og gå, så I på den måde signalerer at alt er okay og du kan roligt lægge dig til at sove.
Var det ikke muligt at Silas kunne blive puttet i sin seng og I så sad ved siden af og læste godnat historie. Så han ikke flyttes men allerede fra begyndelsen ligger, hvor I gerne vil have ham liggende. I sidder og læser stille og han skal ligge roligt ned og lytte. I kan vise ham billeder osv. undervejs, men han skal ligge ned. Netop det at han lærer at I vil have ham til at ligge i sengen og netop det at han skal gøre det selv, er vigtigt i forhold til at lære at sove der - og vigtigt i forhold til også at blive der, når han vågner om natten.
Herefter kysser I ham godnat og så går i. Det er naturligt at han protesterer, det må han gerne. Han er så gammel nu at han godt ved at I er i stuen imens han skal ligge alene og det synes han ikke er sjovt - han vil gerne være sammen med jer. Protesten mod at dagen således slutter for ham er okay og her må han gerne græde lidt - det er ikke det samme som at han er utryg og bange for at være alene. hvis han er bange, så vil han rejse sig, stå med armene fremme og oppe og fortælle med hele sit kropssprog og sine lyde "gå ikke fra mig, tag mig op".
Når I går, så lad døren stå åben så han kan høre jer, lad ham have en natlampe så han kan orientere sig - han har brug for dette for at føle sig tryg. Og så gå tilbage til ham en gang imellem, vis ham at I er der og at han trygt kan lægge sig til at sove. Fortæl ham at I passer på ham osv. og gå igen.
Tidspunktet for at blive puttet afhænger helt af hvor tidligt I står op, hvor meget han sover om dagen osv.
De fleste børn på 1½-2 år vil have behov for at sove ca 2 timer dagligt og ca 11½ time om natten, så de samlet set får ca 13½ times søvn. Det kan godt være at I skal forsøge at putte ham lidt senere, hvis han nogle dage sover 3 timer i løbet af dagen...
Håber I hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske