Svar: Hvordan bliver han mere tilfreds?
14. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Iben
Jeg tænker at din dreng er ved at være så gammel nu at han begynder at have behov for lidt mere udfordring. Han har brug for at bruge sig selv fysisk, han skal trille, have fat i sine egne tæer, tumle omkring og rigtig bruge sig selv. Han har på samme måde behov for en mental stimulering og han bliver hurtigt træt af det han er vant til at kigge på, der skal nyt og mere interessant til.
Du kan godt tilbyde ham skemad 3 gange dagligt, hvis du fornemmer at han har brug for mere mad. Det vil være fint i forhold til hans alder. Det vil også være fint at du begynder at tilbyde ham lidt brødskorper eller agurkestænger i hånden, som han kan øve sig i at gnaske lidt på. Det vil interessere ham og måske holde hans koncentration lidt. Du kan tage en skive agurk, fjerne midten og sætte agurken på hans tommelfinger, så kan han bedre holde fast på den.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes.
Morgen/formiddag 8.30-9: Havregrød, evt. lidt frugtmos, vand af kop, tilbydes lidt appelsinbåde, blomme, kiwi eller lignende blød frugt i hånden.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos med kød eller fisk - hjemmelavet eller fra glas, vand af kop, brødskorper eller agurkestænger i hånden
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 12.30-13
Eftermiddag 15: Ammes, tilbydes igen frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, brødskorper eller lignende.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos - du kan evt. bruge lidt risgrød som basis og komme grøntsagsmos på som topping for at se om han så hellere vil spise lidt af det. Giv ham også gerne mos fra glas eller brug jeres hjemmelavede mad godt moset. Han må få næsten alt. Vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23/24: Ammes
Nat 24-06: Så vidt muligt ingen amning.
Netop omkring 6 måneders alderen oplever mange forældre lidt frustration, fordi det er svært at vide, hvordan man skal hjælpe sit barn videre. På den ene side er det som om at barnet hele tiden søger forældrene og selvom man forsøger at være der, så er det alligevel ikke nok, barnet virker generelt utilfreds og pylret uanset hvad man siger og gør - man kan som mor godt føle sig temmelig frustreret.
Det er et udviklingsspring og det er dermed en fase I ligesom skal igennem. han har brug for masser af fysisk kontakt og nærhed, også selvom han nogle gange svær at stille tilpas. Ofte sker der mellem forældre også nogle ting, når barnet bliver omkring 6 måneder. Nu er der gået ½ år og det er som om at det er en skæringsdato - nu skal vi snart være et par igen og ikke 'bare' forældre. Hvis ikke det er sket, så er det nu at barnet skal flyttes ud af soveværelset, måske skal man en tur i biografen eller bare ud sammen et par timer uden barn... behovet hos forældrene eller nogle gange kun den ene forælder vokser når barnet bliver et halvt år.
Så måske er det også sådan noget der spiller ind hos jer og måske I skulle prøve at få tid til lidt parforhold uden børn...?
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske