Brev:
Putning og sove på eget værelse
14. april 2008
Alder:
6 mdr.
Putning og sove på eget værelse
Kære Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har i gennem længere tid fulgt med på sidelinien, og ladet mig inspirere af de svar, som du har givet til andre. Nu vil jeg selv forsøge mig med en række spørgsmål, der handler om putning og det at sove på eget værelse.
Jeg har en dejlig datter, Nanna, der er fra d. 25.9.07, dvs. at hun efterhånden er 6 måneder og 3 uger.
Ang. putning,- så har vi siden hun var 4 måneder haft et helt fast putteritual:
- Hun får et dejligt varmt bad.
- Hun får babymassage.
- Jeg synger hendes godnatsang.
- Hun puttes i sin egen seng.
Alt dette tager præcis 15 minutter (fx. fra 19.30-19.45)
Indtil videre er jeg blevet hos hende, indtil hun er faldet i søvn: Hun nulrer min hånd, jeg kærtegner hendes kind eller mave, jeg synger evt lidt mere for hende,- og typisk i løbet af 5-15 minutter falder hun i søvn,- sommetider under lidt protest.
Så det vil med andre ord sige, at hun typisk sover kl. senest 20.
Ind i mellem tager det op i mod 30 minutter fra hun bliver lagt i sengen, og til hun sover, og en sjælden gang mere.
På bagrund af ovenstående er mine spørgsmål som følgende:
- Er denne "indsovningstid" normal for en baby i hendes alder?
- Bruger jeg for lang tid på putteritual ( typisk 15+15 - nogle gange lidt mere)?
- "Forkæler" jeg Nanna ved at blive hos hende indtil hun sover? Kan det være en ide, at begynde at vænne hende til at falde i søvn alene? Jeg mener, at have læst at du skriver om en "se til metode". - Hvad går den ud på?
Mht til søvn i dagtimerne, så sover hun 3.5 - 4 timer samlet fordelt på 3 lure. Nogle gange vågner hun efter 45 minutter.
- Er det fordi hun skifter søvnfase?
- Har læst i "sov i gennem uden gråd", at alt under 45 min. ikke tæller, fordi at barnet ikke når igennem alle søvnfaserne, og det ikke er godt for barnet. Sommetider vugger jeg barnevognen og hjælper Nanna til at sove videre på den måde, hvis jeg kan se, at hun stadig er træt. Virker hun derimod frisk gør jeg ikke den store indsats. Bør jeg være mere i hærdig med hjælpe hende til at sove videre? - Og hvor lang tid er det "rimeligt" at bruge på det?
Nanna har indtil videre sovet i sin egen seng i soveværelset,- men jeg mener at have læst her i brevkassen, at 6 måneders alderen er et godt tidspunkt, at flytte baby på eget værelse.
Så hvordan kan jeg helt konkret gribe det an:
- Flytter jeg bare sengen,- med alt hvad dertil hører og putter hende lige som jeg plejer?
- Vi har en gæsteseng på hendes værelse - kan det være en ide, at jeg sover der i en overgangsperiode? Eller er det at gøre for meget ud af det?
Nanna bliver sommetider stadig ammet om natten. Hidtil er dette foregået i sengen,- og vi er faldet i søvn sammen. Sommetider får jeg hende flyttet tilbage til hendes egen seng, og andre gange ikke (selvom den står lige ved siden af).
- Når hun er flyttet på eget værelse,- er det så vigtigt at flytte hende tilbage til hendes egen seng efter amning? Eller er det OK at lade hende sove videre i vores seng?
- Skal evt. amme siddende på hendes værelse?
Jeg ser frem til at høre fra dig og få del i dine tanker omkring ovenstående, selvom jeg godt ved, at mine spørgsmål hører med i "småtingsafdelingen".
Med venlig hilsen
Jane