Svar: Putning og sove på eget værelse
14. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Jane
Lad mig først sige at dine spørgsmål bestemt ikke hører til i småtingsafdelingen - det er nogle gode og relevante spørgsmål du stiller:o)
Det er et fint, omsorgsfuldt og nærværende ritual I har omkring putning om aftenen og det lyder som om at Nanna forbinder det at sove med noget trygt og rart. Det er netop det som er alfa omega, når man gerne vil have børn til at sove godt i deres egen seng.
Det er helt normalt at skulle bruge en ½ times tid på at falde rigtigt i søvn. Det bruger vi voksne ofte os, går i seng, men ligger og vender og drejer os, nogle ligger og læser i en bog eller andet inden roen rigtigt kommer over os. I forhold til børn må man således også forvente en vis indsovningstid.
Man skal altid vurdere hvor meget man behøver sidde hos barnet i denne periode, der er intet i vejen for at Nanna f.eks. bliver puttet og så får lov til at ligge lidt for sig selv, at du forsøger at lade hende selv finde roen og ikke sidder hos hende hele tiden. Det kan være fint at lære hende dette. Du kan fortsat starte med det putteritual du har, med bad, mad, massage osv. og så putte hende. Herefter kan du så forsøge at gå - være i nærheden uden at sidde direkte hos hende, klynker hun så lidt og har brug for din hånd, så giver du hende naturligvis det, men det vil være fint at lade hende ligge lidt alene også.
Man kan aldrig forkæle børn ved at give dem omsorg og nærhed når de skal sove. Det er så vigtigt at de netop føler sig fuldstændig trygge og forbinder det at sove med noget dejligt og rart.
Se-til-metoden anbefaler sig især til børn i 8-10 måneders alderen som er i gang med separationsfasen. Det betyder at de på en gang er meget tæt knyttet til deres forældre og samtidig øver sig i at være adskilt. De har stadig behov for at se en for at vide at man er der og ikke er forladt og derfor er netop denne metode god. Den går ud på at man kærligt og omsorgsfuldt putter sit barn, fortæller det at det roligt kan sove osv. og så går man. Aldrig væk i mere end 3 minutter, så kommer man tilbage, kærtegner, beroliger, viser at man er der, fortæller barnet at det trygt kan sove og så går man igen. Hele tiden gå til og fra for at lære barnet at man er der selvom barnet ikke kan se en og at barnet derfor roligt kan overgive sig til søvnen.
Græder barnet skal man altid vurdere hvad gråden handler om. Hvis det er protestgråd, fordi barnet synes det er lidt trist at dagen slutter nu og barnet søger underholdning, så er det fint at gå. Men græder barnet ulykkeligt, fordi det føler sig forladt og er utryg, så skal man naturligvis være der og så dur metoden med at gå ikke.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for at sove 2 gange dagligt, nogle dage vil de stadig have behov for en powernap sidst på dagen, men de fleste dage vil de kunne nøjes med to lure. En formiddagslur og en middagslur. Dagslurene vil ofte tilsammen vare 3-4 timer og nattesøvnen vil vare mellem 10-11 timer, ialt vil barnet altså have behov for at sove 14-15 timer i døgnet.
Det er meget normalt at formiddagsluren er en kort lur og at barnet her måske kun sover 45 minutter, til gengæld vil middagsluren så måske vare 2½ time. Andre børn sover i setdet 1½ time + 1½ time og så en powernap på kun 20 minutter sen eftermiddag og det er også okay - den fleksibilitet må der være.
Der er altså ikke spor i vejen med at din datter nogle gange er frisk og vågen efter kun 45 minutters søvn, så tager hun sandsynligvis et længere søvnstræk ved næste lur og det er helt normalt for hendes alder. Derfor er det fint som dur gør, - når du fornemmer at hun har brug for at sove mere, så forsøger du at hjælpe hende videre i søvnen og når du fornemmer at hun er frisk, så tager du hende naturligvis op. Hvis hun er træt og har brug for at sove videre, så vil hun gøre det i løbet af få minutter - ellers tag hende op og så vil hun sove længere til næste lur.
Det er fint at putte hende på eget værelse med den alder hun har. Hun behøver ikke længere at blive ammet mellem kl. 24-06 og derfor vil det være en god løsning netop til at komme væk fra natteamning.
Du flytter hendes seng, sovebamse, sutteklud og hvad hun ellers har ind på værelset og putter hende som du plejer. De første dage kan du sidde hos hende som nu, men stille og roligt vil det som sagt være fint at du holder dig lidt i nærheden men forsøger at lade hende selv finde roen. Du skal sove i soveværelset som du plejer.
Det vil være fint at amme hende på hendes eget værelse sen aften, inden du selv går i seng og så putte hende i egen seng igen. Om natten kan far tage over, hvis hun skulle vågne. Tidlig morgen 05/06 når hun vågner der, kan hun komme ind i din seng, blive ammet og sove videre der som hun plejer. Det er altså vigtigt at du nu forsøger at komme lidt væk fra natteamning og netop udnytter at hun kommer på eget værelse til dette...
Du skal naturligvis sikre dig at hun får den mængde mælk og skemad om dagen, som hun har behov for, så hun ikke behøver søge brystet midt nat:o)
Fortsat held og lykke, håber I er hjulpet lidt videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske