Svar: Sove selv og undgå tidlige morgener
16. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lauges mor
Det lyder rigtig fint at du forsøger at lade Lauge være selvregulerende i forhold til mad og mælk i løbet af dagen. Mit forslag med de hyppige måltider og tidspunkter er kun vejledende og der skal være plads til fleksibilitet.
Det er rigtig godt at han nu sover på eget værelse. Du skal være opmærksom på at han har en alder, hvor han motorisk har en større uro i kroppen. Det er derfor meget normalt at han har brug for at ligge og trille lidt omkring, ligger og sparker og har svært ved at lade roen komme over sig. Nogle gange har han brug for at få lov til at ligge og tumle rundt og det er fint at I går. Andre gange har han brug for at I sidder hos ham, lægger hænderne på hans krop og på den måde giver ham lidt ro og tyngden af jeres hænder og kærtegn får ham til at slappe af.
Hvorvidt det er okay at der går 45 minutter før han endelig sover, afhænger helt af hvordan han har det i de 45 minutter. Hvis han bare ligger og møfler rundt og har det fint med det, så er det helt i orden, men er han ked af det, utryg og grædende, så skal han naturligvis ikke ligge alene og tidspunktet for putning skal nok være et andet. Så du skal altså vurdere hvad hans gråd handler om.
Med hensyn til flasken omkring midnat, så må I gerne lade ham regulere dette selv og mange børn vil netop vågne omkring kl. 01 for at få mere mælk... Det vil sige at han sover fra 20 til 01 - altså et søvnstræk på 5 timer, får mælk og sover igen. Derfor foreslår jeg nogle gange at man forsøger at tilbyde flasken lidt før - inden man selv går i seng. Både fordi man så undgår at blive vækket kl 01, hvor man ofte sover rigtig godt og så fordi at søvnstrækket i stedet måske kan ligge mellem 23/24 og indtil kl 05... Det kan være en rar rytme for alle... jeg kan dog sagtens forstå dine bevæggrunde for at lade ham selv give tegn og satse på at han så på et tidspunkt sover igennem og det synes jeg du skal forsøge. Det er en udmærket strategi.
Du må meget gerne arbejde på at han sover lidt længere end til kl. 05, hvis han virker træt til det - virker for at have behov for det. Spørgsmålet er dog om det ikke er reelt nok at han begynder at vågne og gøre tegn til at dagen skal begynde, fordi han faktisk har sovet det han behøver for det døgn. I putter ham jo også forholdsvis tidligt og hvis han samtidig sover godt om dagen, så er hans samlede søvnkvote nok godt dækket ind og det er naturligt at han så får en rytme, hvor han vågner tidligt.
Hvis man vil ændre lidt på tidlige morgener, så kræver det derfor ofte at man putter lidt senere - ikke bare om aftenen, men hele dagen igennem:o)
Med hensyn til en ny graviditet så er det meget forskelligt, hvornår man får ægløsning igen efter en fødsel. At du nu giver flaske gør at du sandsynligvis vil få menstruation hurtigere end hvis du ammede din dreng fuldt, men garanti er der dog ikke. Kroppen har jo sin egen naturlige måde at tilpasse sig på og der er således ikke noget aktivt du kan gøre for at sætte gang i din cyklus lige nu. Hormon behandling osv. vil ikke komme på tale, da du jo næsten lige har født:o)
Der er dog intet i vejen for at du beder din læge om at få en henvisning til en gynækolog, hvis du har behov for at drøfte dine muligheder med en fagperson:o)
Rigtig meget held og lykke, håber du her er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske