Svar: Sover uroligt om dagen
16. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Jeg tænker at det vil være rigtig fornuftigt at du forsøger med en fast plan for dagen. Drengene er så gamle nu at de formentlig får skemad ved siden af deres flasker og det er her vigtigt at de tilbydes mad og flaske til nogenlunde fast tid. Det vil være med til at give dem en mere fast rytme og vil hjælpe dig til at få lidt mere overblik.
Vi har alle en rytme som vores krop følger, den cirkadiske rytme kalder man den og der er forskellige ting som spiller ind på denne. Det er blandt andet rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Derfor vil en fast plan, bestemt mad og måltider osv. sammen med en fast måde at putte drengene på være med til at give dem en rytme, og vil således hjælpe dig til at finde ud af om de skal sove en time eller to:o)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9: Grød evt. med frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske ca 9.30, sover måske kun en lille time, sover måske 1½ time - det finder du ud af efterhånden.
Frokost 12: Grød evt. med frugtmos eller lidt grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til middagslur med en flaske ca 13.30 og sover her den længste lur, sover måske et par timer
Eftermiddag 16.30-17: Flaske
Sen eftermiddag/tidlig aften: Har måske behov for at sove en powernap på ½ times tid.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 24: Flaske
Nat 24-06: Evt. flaske x 1 eller kan måske helt undvære.
Jeg håber at ovenstående plan vil vise dig, hvordan en dag kan se ud. Jeg er som sagt ikke helt klar over hvor meget skemad du giver og det kan godt være at 3 skemåltider er for meget. Nogle gange kan det dog være bedre at tilbyde 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt, selvom det mængdemæssigt giver det samme...
Du skal regne med at de har behov for at sove 2 lure + ev.t en lille powernap i løbet af dagen. At dagslurene sammenlagt skal vare ca måske 4 timer og om natten vil de have behov for at sove ca 10 timer. Hvis de sover meget længere nattesøvn, vil de sove mindre om dagen og modsat.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske