Brev:
Dagsplan, jern, sammenlægning af måltider mm.
16. april 2008
Alder:
6 mdr.
Dagsplan, jern, sammenlægning af måltider mm.
Kære Helen,
Jeg skriver til fra Frankrig, hvor jeg har født og haft noget af min barsel. Vores søn er i dag 6 måneder.
Jeg begyndte at introducere skemad, da han var 4 måneder, da han havde tabt 20 gram mellem 3. og 4. måned. Nu får han både skemad, bryst og flaske (flasken er introduceret i 5. måned).
Jeg har en dagsplan, som jeg egentlig er temmelig tilfreds med, men min franske børnelæge (som fungerer som en form for sundhedsplejerske også) foreslår, at jeg skal forsøge at konsolidere nogle af måltider. F.eks. at morgenamning og morgenmad kobles tidsmæssigt tættere sammen og at aftensmad og aftenflaske skal ske samtidigt ved 19.30 tiden. Dette skal gøres for ikke at vænne ham til at spise oftere end hver 4. time. Som sagt fungerer vores nuværende plan super godt. Han spiser og sover godt, og er generelt en rigtig glad dreng.
Jeg har dog alligevel prøvet at gøre som hun sagde, nemlig at lægge morgenamning og morgenmad meget tæt, med det resultat at han næsten ikke spiste noget morgengrød.
Nu vil jeg meget gerne høre din mening om dette og om min dagsplan.
Ca. Kl. 7.00: Vågner/ammes
Kl. 8.00: Morgenmad, grød med frugttopping og vand af kop
Kl. 9.15: Flaske med mme
Kl. 9.30: Puttes til at sove og sover ca. 2.5-3 timer
Kl. 13.00: Frokost, grøntsagsmos og vand af kop
Ca. 14.00-14.30: Eftermiddagslur, sover cirka 1 time
Kl. 16.00: Ammes
Ca. 17.00: Sen eftermiddagslur, sover ca. 45 min.
18.00-18.30: Aftensmad, grød med grøntsager og vand af kop
19.00: Bad og hygge
19.30-19.45: Puttes med flaske
22.45: Natammes
Han sover som regel igennem til ca. 7.00 næste morgen.
Hvad er din mening om denne plan?
Derudover vil jeg gerne spørge om følgende:
Skal jeg give ham jerntilskud – han får ca. 300-400 ml mme om dagen
Skal jeg forsat give ham mme i grøden? Eller stopper det efter 6 mdr.
Jeg vil gerne udvide hans kost (aftensmaden) til at indeholde kogt kød, fisk mm. Nogle tips i den forbindelse?
På forhånd tak for hjælpen og tak for et super site!
Med venlig hilsen
Glenda