Svar: Dagsplan, jern, sammenlægning af måltider mm.
16. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Glenda
Jeg er fuldstændig enig med dig i at din dreng skal have små hyppige måltider frem for at slå måltiderne sammen til få og store måltider. Jeg kan godt forstå du synes det er svært at få din dreng til at spise, hvis ikke der går lidt tid imellem hans indtag af skemad og hans indtag af mælk og den plan du har sendt ser rigtig fint ud. Helt alderssvarende og den synes jeg bestemt at du skal følge:o)
Det er vigtigt at din dreng får mindst 400ml jernberiget modermælkserstatning dagligt (vælling tæller med), hvis du vil undgå at give jerntilskud. Hvis du ikke er sikker på at han når op på de 400ml men tænker at han kun har fået 350ml, så skal han have fuldt jerntilskud. Han skal altså have mindst 400ml for at være dækket ind med jern.
Det er en god idé at bibeholde mme i grød og mos, når du laver mad der kun er til ham. Det er vigtigt at han er 9 måneder inden komælk begynder at udgøre en større del af hans indtag. Modsat, hvis du laver en kartoffelmos med sødmælk, så kan I alle spise det samme. Du skal således vurdere om du laver mad der kun er til ham, så er det med mme, men hvis du om aftenen f.eks. laver mad med sødmælk, så kan han få mere og mere familiemad.
Børn vil tit gerne have mad der smager af noget og derfor er det ofte en fordel med lidt sovs eller lave lidt gammeldagsretter. Du kan f.eks. lave boller i karry, kartoffelmos og millionbøf eller mose lidt flødekartofler med indmaden af en frikadelle - det er helt okay, at du giver ham dette og på den måde vil han få mere og mere af den mad I andre spiser. Det skal naturligvis være i en konsistens som han kan kapere.
Det er ofte en fordel at begynde med hakket kød, det kan koges til små kødboller som du kan have liggende parat i fryseren eller du kan som sagt bruge indmaden af en frikadelle, hvis I får det en dag. Kødsovs og lignende som ikke er hårdt stegt på panden, men som mere har stået og simret i tomatsovs er også helt fint. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske