Brev:
Mælkeindtag, mad og plan for dagen
17. april 2008
Alder:
8 mdr.
Mælkeindtag, mad og plan for dagen
Kære Helen,
Mange tak for tidligere råd, vi har nu, succesfuldt, skåret Williams natmad ned til 1 flaske. Da både min mand og jeg går rimelig tidligt i seng, da William står tidligt op (og dermed med tvinger os til det samme), så giver vi flasken omkring midnat, når han vågner af sig selv. Enkelte gange er det dog sket, at han er vågnet senere. Måske halv to, én gang endda halv tre, og vi har alligevel givet ham flasken, fordi vi tænkte at han jo stadig kun fik én flaske mellem 19.30 og 05.30.
Er det forkert? Hvis han ikke vågner før/omkring midnat, skal vi så droppe at give ham en flaske, fordi det er vigtigt, at han absolut ikke får mad imellem 00 og 06? Er det bedre at vi sætter vækkeuret til kl 00?
Men han er nu 8 måneder, og jeg er lidt i tvivl om hvor stort et mælkeindtag han bør have på nuværende tidspunkt. Og hvornår skal den sidste natflaske (altså kl 00) skæres helt væk?
Han er, som tidligere skrevet, en kæmpe dreng, og vejer 12,2 kg. Og så er han ca. 75 cm lang. Han er så stor omkring livet og har så store lår, at vi har svært ved at finde bukser der passer. På den anden side er både min mand og jeg enige om, at han ser ganske velproportioneret ud. Vi har dog besluttet at starte ham til babysvømning.
Vi har en del problemer med hans mad. Efter en tur til Danmark (vi bor i UK), da han var omkring 5 måneder, og jeg til selve rejsen havde medbragt noget glasmad, så har hans interesse for hjemmelavet mad været ganske lille. Faktisk kan jeg stort set ikke rigtig finde noget han bryder sig om. Jeg har prøvet diverse danske retter med frikadeller, sovs osv. og et hav af sammenkogte retter og laver hver dag mad, som han kan smage.
Af uvisse årsager så bryder han sig virkelig ikke om det. Og det er såmænd ikke, fordi han ikke må få glasmad (selvom vi ikke synes det ser så lækkert ud), men jeg kan bare ikke rigtig se hvordan jeg gradvist skal få ham over på vores mad, når han nu ikke bryder sig om smagen af det og kun spiser glasmad.
Derudover har han mange problemer med klumper i maden. Det er blevet bedre, men han har gentagne gange kastet op ad det, og får jævnligt opkastningsfornemmelser mens han spiser det. Jeg har prøvet gradvist at gøre maden grovere, men han er endnu ikke fortrolig med det. Han har dog nemmere ved glasmad med klumper end hjemmelavet mad med klumper. Mærkeligt nok så er han vældig interesseret i at sidde med mad i hånden, og også ret dygtigt til det, på trods af at der ind i mellem kommer nogle store stykker af (hvilket gør mig lidt nervøs… Skal han kunne klare det? Jeg tænker eks på bløde frugter…). Han er meget glad for at sidde med brød, og jeg har prøvet at smøre diverse slags smørepålæg på, men det er som om at han mister lidt lysten så.
Og hvor store mængder mad skal han på nuværende tidspunkt indtage? Hvis du har en 8 måneders dagsplan, ville det være dejligt.
Hans plan ser således ud for dagen:
05-06 Vi står op, får en flaske mme. Er overraskende nok sjældent så sulten på dette tidspunkt, så han drikker ikke så meget. (Det sker en sjælden gang, at vi får lov at sove til kl 7-7.30 – i så fald springer vi flasken over og går direkte til grød).
7.30-8 Havregrød m. frugtmos (indimellem også 4kornsgrød, hirsegrød osv), vand
8-9 Lur (ca. 3 timer efter han er stået op, mere kan han ikke klare) på en halv time. Bliver puttet med mme.
10 Snacktid. Plejer at få frugtmos/noget til hånden, vand. Vil prøve at lave dine havregrynsboller til ham.
12 Frokost. Mos (fra glas), lidt til hånden, og så måske lidt frugtmos til dessert. Vand.
13-14 Lur, igen ofte kun på en halv time. Ind i mellem er jeg heldig at han sover lidt mere. Puttes med mme.
16 Snacktid. Frugtmos/noget til hånden, vand.
18 Aftensmad. Mos (fra glas), men smager først noget ’hjemmelavet’. Måske dessert.
19.30 I seng med mme, som han sjældent spiser meget af, da han spiser sin aftensmad meget langsomt og derfor ’næsten’ lige har spist.
00 mme-flaske
Han får altså tilbudt 5 flasker om dagen, men de bliver sjældent tømt nogle af dem. Han får en del desserter/frugtmos, er det for meget?
Mht. dine havregrynsboller hvor man skal bruge A38. Jeg er ikke helt overbevist om at jeg kan finde tilsvarende produkt herovre. Kan jeg bruge alm. Yoghurt, eller er det bedre med mælk så?
Mange hilsner,
Sara