Svar: Mælkeindtag, mad og plan for dagen
17. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Sara
Jeg synes det er en god idé at I lader jeres dreng selvregulere sin sidste flaske, således, at hvis han selv vågner omkring midnat, så giver I ham den der, og vågner han først mellem 2-3 så er det også okay. I kan så her overveje, ved at se på det samlede mælkeindtag i løbet af dagen om det er mælk han skal have, eller om han er ved at kunne klare sig bare med en tår vand, når han vågner midt nat eller tidlig morgen. Det er nemlig vigtigt at hans indtag af mælk om natten ikke ligger så sent eller så tidligt, at det spiller ind på hans indtag af morgenmad....
I en alder af 8-9 måneder begynder man ofte at kunne skære ned til 3 flasker dagligt. Det vil være rigtig fint, hvis I kunne give jeres dreng mellem 500-600ml mme dagligt og derudover supplere ham med lidt ekstra mælk via maden. Fra 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af hans indtag (når man følger den danske sundhedsstyrelses retningslinier) og mellem 10-12 måneder vil det være rigtig godt, hvis I kunne skrue ned til 2 flasker dagligt - ialt 400ml mme, som vil sikre ham hans jernbehov frem mod 1 års alderen. Han vil altså omkring 10 måneders alderen kunne nøjes med en flaske morgen og aften, andre vælger at give aften og sen aften - det afhænger af hvor tidligt han står op og hvor tidligt en evt. morgenflaske ligger. Atter andre vælger at bibeholde en flaske inden formiddagslur og flasken inden sengetid om aftenen.
Med hensyn til hans vægring mod at spise mad som er groft moset, så er det min erfaring at nogle børn har rigtig svært ved at kapere moset mad. I stedet har de lettere ved at spise mad i stykker, - altså hvor tingene er adskilt og jeg tænker derfor at det er dette princip I skal gå ud fra.
Det er helt okay at I giver jeres dreng grøntsagsmos fra glas, og det må gerne være fint moset, men ved siden af skal han så have mere rigtig mad i stykker. Det kan til frokost være rugbrødshapsere og til aftensmad være godt kogte pastaskruer og grøntsager og kød. Han skal således med selve serveringen fornemme at det der gives med ske, det skal bare synkes. Den mad som spises med fingrene eller med en gaffel, den skal tygges.
På den måde vil I også kunne blande industriel mad sammen med hjemmelavet mad og stille og roligt få ham øvet til at spise mad i stykker. Han er stadig ikke så gammel, så giv ham også tid og tålmodighed...:o)
En plan for dagen til et 8-9 måneders barn, hvor jeg også forsøger at medtænke hans behov for mælk to gange dagligt fremover, kunne måske hos jer se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Forsøge at springe flasken tidlig morgen over og i stedet bibeholde den inden formiddagslur
Morgen 6.30-7: Havregrød med frugtmos, vand af kop
Tilbydes flaske og puttes til morgen/formiddagslur
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frugt, frisk frugt i hånden eller frugtmos, Vand af kop
Frokost 12: Små brødhapsere med smørbart pålæg - sildepostej, leverpostej, makrel, rognguf, grøntsagsmos kan også bruges som pålæg. Ved siden af brødhapserne tilbydes også små stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende rester fra aftensmaden, som han selv kan sidde med. Suppleres op med lidt grøntsagsmos med ske. Vand af kop
Puttes til middagslur ca 13.30 uden flaske. Forsøge i stedet at trille ham en tur i barnevognen, hvor han får lov til at sidde op, mærke vinden i ansigtet, bliver mættet af intryk og put ham så når han viser træthedstegn.
Eftermiddag 15.30-16: Forsøge med lidt neutral sødmælksyoghurt med lidt frugtmos, reven æble, banan eller lignende, lidt drys, hvad I nu kan finde på. ½ bolle med smør og lidt ost. Vand af kop
Aften 18: Forsøg her at give ham mos med ske og så mad i stykker ved siden af. Han må gerne få den industrielle mos med ske, men så prøv med det hjemmelavede mad i stykker. Små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer osv. så han tydeligt kan se hvad der skal tygges og hvad der skal synkes. Han må også gerne få en kartoffelbåd, kogte blomkål og broccolibuketter og lignende af jeres mad at sidde med i hånden.
I kan også forsøge at tage en af de industrielle retter I ved han godt kan lide og blande med jeres eget. Det kan være hjemmelavet kartoffelmos eller kogte ris, som I hælder en middagsret fra glas hen over. Det kan også være at købe en industriel pasta med kødsovs, men så give ham hjemmekogte pastaskruer ved siden af. Altså så I på den måde forsøger at kombinere det hjemmelavede med et industrielle.
Evt. lidt frugtmos til dessert
Puttes til natten med en flaske mme ca 19.30
Sen aften 24: Flaske med mme
Jeg håber du kan bruge ovenstående dagsplan og tanker lidt videre. Med hensyn til alternativ til A38, så kan du godt bruge neutral sødmælksyoghurt, cultura (3,5%) og tykmælk. Du skal være opmærksom på at Ymer, Ylette og Kvark ikke anbefales til børn under 12 måneder på grund af det høje proteinindhold. Du kan bruge sødmælksyoghurt i havregrynsboller, det er ikke noget problem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske