Svar: Hvor tidligt må man starte på grød og mos?
17. april 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Lena og Frank
I bør vente med at introducere skemad til jeres dreng indtil han er fyldt 4 måneder og man man tæller måneder og ikke uger:o) Tidspunktet for hvornår barnet er parat til at begynde afhænger af mange ting.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Jeg kan godt høre at I tilbyder jeres dreng rigtig meget mælk, hvis han drikker 6-7 flasker dagligt med ca 200ml i hver. Han kommer jo så op på 1200-1400ml i døgnet. I forhold til hans vægt, så burde han i princippet kunne nøjes med mellem 900-1000ml... I skal naturligvis derfor overveje om det er et reelt behov for mælk eller om han en gang imellem kan stilles tilfreds med en sut eller med lidt mindre mængde mælk:o)
Hvis han har behov for så stor en mælkemængde for at blive mæt, så vil jeg foreslå jer at skifte over til Nan 2. Det er sådan at noget af laktosen i Nan2 er skiftet ud med maltodextrin som tykner modermælkserstatningen og gør at det mætter lidt mere. Det betyder at I altså vil kunne få jeres dreng til at blive lidt mere mæt ved at skifte præparat.
Jeg ved godt at Nan2 også først anbefales fra 4 måneder og at det indeholder en lille smule ekstra jern, - Nan1 indeholder 0,4 mg jern i 100 ml og Nan2 0,8 mg jern i 100 ml dvs. et forholdsvis lavt indhold i både 1 og 2. Derudover er de to produkter indentiske og jeg mener derfor godt at man i jeres situation kan forsøge med Nan2, for at se om det mætter jeres dreng mere. Nan2 adskiller sig også fra andre "type 2" erstatninger ved netop at være en fuldgyldig erstatning og ikke en tilskudsblanding.
Som en blidere overgang til skemad kan I derudover begynde med lidt vælling, når jeres dreng bliver 4 måneder. Det kunne f.eks. være hensigtsmæssigt at tilbyde ham en flaske vælling til natten og således forsøge at skubbe indtroduktionen af skemad lidt. Det handler om at hans skal være parat til det.
Når så tidspunktet er inde til skemad, så vil I kunne begynde med lidt grød af ris, majs, hirse og boghvede. I begyndelsen er det meget få skefulde man giver af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom jeres dreng virker til at han kan spise meget, så skal I ikke proppe hende og lade ham selv styre det i starten. Det er vigtigt at I starter med 4-5 skefulde og stopper, så hans mave har en mulighed for at følge med.
Bibehold den samme type grød de første 3-7 dage og øg stille og roligt indtaget. Efter en uges tid kan I begynde at tilbyde en anden type grød, så han får lidt forskellig smag og I kan stille og roligt også begynde at tilbyde lidt frugtmos som topping for at variere smagen lidt. Frugtmos kan også have en positiv effekt på maven - f.eks. sveskemos, æble og pæremos. Ved siden af tilbyder I vand af et lille glas eller en lille kop, så han kan lære at drikke på denne måde.
Hans indtag af grød øges langsomt og når det går godt og han kan spise en lille dl. så kan I begynde at tilbyde ham 2 gange dagligt. Her vil han måske være omkring 5 måneder og kan så få grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre at få lidt fordelt på to måltider end at spise et stort måltid på en gang. Grøden bibeholder I, så han får noget han kender og så kan I forsøge at introducere lidt grøntsagsmos. Det kan være mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash I starter med. Igen vand af kop eller lille snapseglas at drikke til.
I alt hjemmelavet mad skal der tilsættes en tsk fedtstof med mindre I laver maden 100 pct på modermælkserstatning. Hvis I vælger at købe de industrielle produkter, så behøver I ikke tilsætte ekstra fedt. Det er en god idé at I bruger forskellige typer fedtstof. I en grød smager smør, kærgården og andre blandingsprodukter ofte bedst, hvorimod til en grøntsagsmos kan man også godt bruge lidt olie, plantemargarine og lignende.
I begyndelsen når man begynder med skemad, så får mange børn lidt maveproblemer og netop derfor anbefaler jeg at man går meget langsomt til værks. I takt med at man kan ændre på sammensætningen af skemad, så vil man via maden godt kunne gøre nogle ting for at holde barnets mave igang og på den måde vil I måske også kunne nedsætte behovet for laktulose. Indtil I har indtryk af at maven fungere er det vigtigt at bibeholde laktulosen og I skal trappe ned langsomt og ikke stoppe fra den ene dag til den anden.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske