Brev:
Hvordan putter jeg i barnevogn?
17. april 2008
Alder:
3 mdr.
Hvordan putter jeg i barnevogn?
Hej Helen!
Vi har en aktiv og glad pige på 12 uger som vi har svært ved at putte om dagen. Hun var plaget af mavekneb de første 8-10 uger, så hun var da ofte pyl og ked. Især om aftenen, men dog sjælden helt utråstelig. Dette har påvirket hendes søvnrytme meget. Om natten har hun altid sovet helt fantastisk. Hun falder kun i søvn ved amning om aftenen kl 20. Efter at have suttet ved mig har hun sovet 9-10 timer hver nat, afbrudt af kun en amning.
Om dagen har vi aldrig kunne få til at sove med 2-3 times mellemrum, hvor hun egentlig er træt. I de første 8 uger sov hun 3-6 timer i streg i løbet af dagen. Hun er ikke en pige der "bare" vil sidde i arm og hygge. Hun vil helst være i bevægelse og liggende frit på ryggen. Vi har i hendes maveperiode ofte lavet gymnastik med hende og massage i cirkler på maven. Hun er også blevet ammet liggende da hun er meget urolig på mit skød og jeg har haft en fornemmelse af at hun ikke har brudt sig om at være "fastlåst i en stilling" (måske på grund af den urolige mave). Hun virker heller ikke glad for at blive svøbt.
En anden ting er at hun er utrolig nysgerrig (dejligt) og vi føler begge at vi har en god kontakt med hende. Siden hun var 4 uger har hun dog ville følge med i alt, så koncentrationen omkring amningen fungerer bedst hvis vi er alene i et rum.
Problemet er at hun stadig er meget svær at putte. I hendes maveperiode har det kun fungeret at putte hende vugget stående eller siddende på en pilatiesbold. Vi kan mærke at hun er for tung til at vi kan bære hende vuggende så længe som det tager at få hende i søvn. Hun græder hvis vi ligger hende i barnevognen eller liften, da hun selvfølgelig nu er vant til at blive vugget på denne måde.
I de sidste uger er hun yderligere begyndt at vågne op efter kort tid. Ligegyldig hvordan hun bliver puttet, så vi må putte hende 3 gange i løbet af dagen.
Egentlig var hun glad for at sove i barnevognen i starten uden at den kørte og græd aldrig hvis hun vågnede undervejs på en tur. Nu er hun opmærksom på alle lyde omkring hende. Jeg er begyndt at gøre det at jeg fast kører med hende i barnevognen om eftermiddagen efter et måltid hvor hun virker træt. Hun græder men det er en pyl og træthedsgråd hvor hun græder lidt, kigger rundt og så græder lidt igen.
Jeg går og taler med en beroligende stemme uden at kigge ned til hende og hun falder i søvn efter ca. 15 min. Lige så snart vi kommer ud hvor der er mange lyde eller hvis jeg standser vognen i haven så vågner hun med det samme. Hvordan skal jeg gribe det an med at vende hende til at blive puttet i vognen uden at den kører "hele tiden" så hun kan få en ordentlig søvn i haven?
Tror du at jeg bare skal have tålmodighed og så se om hun om nogle mdr. bliver mere glad for vognen. Vi er temmelig fastlåste herhjemme, da vi ikke kan komme nogle steder hen. Ikke engang mødregruppe. Den er sikker hver gang at hun græder. Putter jeg hende i vognen på andre tidspunkter end ved sovetid så er det en anden gråd. Her synes jeg ikke at jeg bare kan lade hende blive liggende, men jeg kan heller ikke tale eller nusse hende i ro. Derfor er vi kun hjemme. Jeg kan jo ikke bare tage hende op uden for på dette tidspunkt af året og hun skal jo også vende sig til at blive liggende i sin vogn.