Svar: Hvordan gør jeg med amningen når jeg starter på job?
17. april 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Solveig
Så vidt jeg kan regne ud, så må din datter blive 8 måneder her den 26 april og vil således være næsten 8½ måned, når hun skal passes? Det er derfor ikke noget problem at få hendes mælkebehov dækket med 3 amninger dagligt og du behøver slet ikke give modermælkserstatning eller flaske i det hele taget. Det kræver dog at du lægger hende til og tilbyder hende en sen aftenamning, men hun vil højst sandsynligt kunne spise hos dig i søvne:o)
Hvis hun er født den 26/9 2007 og således kun er 7½ måned, når hun skal begynde dagpleje, så må du forsøge at tilbyde en ekstra amning inden du afleverer om formiddagen eller evt. når du kommer hjem sen eftermiddag - alternativet må ellers være mme af en kop.
Din plan for dagen ser fin ud og jeg tænker at hun så småt skal til at have lidt mere rigtig mad. Mit forslag til en dagsplan til et barn omkring 8 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 7.30-8: Havregrød vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos eller frisk frugt i hånden, evt. ½ bolle med smør, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af små rubgrødshapsere med smørbart pålæg. Rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle eller godt kogte pastaskruer og lignende.
Puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Frisk frugt i stykker, evt. ½ bolle med smør. Evt en lille portion tykmælk med frugtmos (afhænger af hendes alder).
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere familiemad. Ris, pasta, fisk, kød, sovs af forskellig slags, grøntsager i hånden og moset mad. Det er igen vigtigt at hun her både får mad som er moset og spises med ske og får mad som er i små stykker og som skal tygges og spises med fingrene eller en gaffel.
Ammes og puttes til natten
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Sover
Som du kan se har jeg rykket tidspunkterne lidt, så det måske passer lidt bedre ind med tiderne i dagplejen samt det faktum at du ikke er hjemme mellem 10-17. Derudover tænker jeg at din datter i en alder af 8 måneder sandsynligvis godt vil kunne nøjes med to lure dagligt...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, som du kan se er jeg lidt i tvivl omkring din datters alder... men planen gælder som sagt for et ca 8 måneders barn og jeg tænker at du således er hjulpet på vej, uanset om lillepigen er 7½ eller 8½ måned... Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske