Svar: Mad- og søvnmangel
19. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Tina
En gastroenteritis kan naturligt godt påvirke Thors indtag af mad og lyst til mad. Det er sådan at modermælk indeholder nogle stoffer som ligesom beklæder tarmen indvendig, derfor virker modermælken sandsynligvis anderledes på ham end modermælkserstatning og anden mad... dette kan han naturligvis ikke selv gennemskue, så det er ikke derfor han afviser flasken - det handler om tryghed og nærhed og at det genkendelige og dejlige han forbinder med netop at blive ammet:o)
Det lyder umiddelbart som om at du ammer rigtig tit og har masser af mælk. Derfor tænker jeg at I er nødt til at forsøge med en lidt mere fast rytme, hvor du forsøger at trække tiden mellem amningerne lidt og så på den måde får skabt lidt plads til skemad. Netop det at skemaden også serveres til fast tid og at der kommer lidt rutiner omkring dette, er med til at skabe genkendelig og dermed give Thor en lidt større viden om, hvad det egentlig handler om, hvad det er I skal.
Derudover tænker jeg at han nu er ved at være 6 måneder gammel og det betyder at I kan begynde med meget større variation, mange flere smagsoplevelser og det er rigtig vigtigt. Jeg har indtryk af at Thor er en meget aktiv og meget opmærksom dreng og jeg tænker derfor at han har brug for variation i maden for at finde den interessant - ellers bliver det simpelthen for kedeligt. Jo mere forskelligt jo bedre - lidt nyhedens interesse er altid størst.
Og så vil jeg foreslå at I nu begynder at tilbyde ham skemad 3 gange dagligt. Det gør ikke noget at han kun spiser 8-10 skefulde, det vigtigste er at han spiser, åbner munden og gerne vil det. Og så skal I hjælpe Thor med at holde fokus på det at spise.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skålen med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "Hej Thor, mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting.
Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, så bekræft at det hører du også, giv ham lidt vand at drikke og forsæt så igen, fang hans koncentration "Hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Prøv at få ham til at holde fokus omkring maden i stedet for at aflede med legetøj og andet. Giv ham gerne en ske i hånden, hvis han gerne vil sidde med noget selv, imens du forsøger med den rigtige ske. Man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. I må skiftes til det og lad endelig også Claus forsøge sig. Han forbindes ikke med amning eller noget andet og nogle gange kan de fædre noget vi andre ikke kan...
Omkring 6 måneders alderen kan I begynde med flere forskellige grødtyper, havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Giv ham også mange flere forskellige slags grøntsager, rodfrugter og mad som virkelig smager af noget. Hvis han hører til de børn som ikke er vild med kartoffel, så lav grøntsagsmos uden kartofler. I 6 måneders alderen kan I også begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og så kan han begynde at få lidt agurkestænger, gulerod, brødskorper og lignende i hænderne, så han øver sig i at have noget i munden og øver sig mundmotorisk.
En plan for dage kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Grød af en eller anden slags, med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grød med frugtmos eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos eller i takt med at han bliver ældre frisk frugt, agurkestænger eller lignende i hånden
Ammes og powernapper ½ times tid. Begynder måske at kunne undvære denne lur omkring 6 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos og stille og roligt tager det mere og mere udgangspunkt i det I andre spiser. Vand af kop.
Ammes eller tilbydes en flaske inden natten ca kl. 20
Sen aften 23/24: Ammes eller tilbydes en flaske
Nat 24-06: Ingen amning, hjælpes med at skifte side og blive puttet igen.
Jeg tænker at ovenstående plan må hjælpe jer lidt videre og selvom planen giver mulighed for op til 6 amninger, så er dette sandsynligvis en nedsættelse af den mængde mælk jeres dreng får pt. Jeg har en formodning om at de lidt faste tider for netop amning, skemad og søvn vil hjælpe jer alle til en bedre og mere sammenhængende dag og nattesøvn...
Derudover tænker jeg at netop flasken sen aften den kl. 23/24 måske vil give pote - I kan forsøge at tilbyde den til Thor imens han sover, så er han ikke så bevidst og vil måske bedre acceptere den og ikke protestere så meget...
Ellers er der ikke andet at gøre end at blive ved med at forsøge og håbe at det lykkes.
Jeg håber ovenstående tanker hjælper jer lidt videre og at Thors maveproblemer er ved at være på retur:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske