Svar: Problemer med at falde i søvn - 6 mdr.
19. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Jeres plan for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud og det er rigtig godt at Ida i løbet af dagen er i stand til at blive puttet og sove godt. Her finder du det rigtige tidspunkt at putte hende på - hun er hverken for vågen eller for overtræt og samtidig finder hun ro ved at blive puttet i sin barnevogn, det skærmer hende og hun sover rigtig godt der. Hun føler sig tilsyneladende meget tryg ved sin barnevogn, den har hun det godt med - dejligt! :o)
Om aftenen er situationen en anden og jeg fornemmer at det i lang tid har været vigtigt for dig, hvis du bare kunne lægge hende og hun så faldt i søvn. Men det har du ikke kunne og det hele er så blevet mere og mere anspændt og er kulmineret i at du efter principperne i "godnat og sov godt" har ladet din datter græde i op mod 1½ time - uden effekt. Mon ikke du selv har grædt ligeså meget?
Lige nu er I så nået dertil, hvor hun fortsat græder, men med dig siddende ved siden af sig og hun er meget observerende og holder meget øje med om du pluselig går fra hende og lader hende alene - det lyder derfor som om at hun, trods det at hun faktisk ikke er ret gammel - virker urolig for at være alene, bange for at du går og hun er forladt.
Jeg tænker derfor at din datter har rigtig meget brug for fysisk kontakt og nærhed om aftenen når hun skal sove. Hun forbinder ikke det at sove om aftenen med noget trygt og rart og hun er ikke rolig, når hun ligger i sin seng. Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at være fysisk i nærhed med hende når hun skal sove - ud over at du skal finde det rigtige tidspunkt at putte hende på.
Jeg ved godt at det på sigt er vigtigt at hun lærer at sove i sin seng og derfor lærer at falde i søvn i sin seng, men lige nu tror jeg I er nødt til at bryde den rutine I er kommet ind i. Jeg tænker derfor om du evt. vil kunne lægge dig med hende på din seng, give hende flasken med vælling imens at I to ligger ved siden af hinanden og så lulle hende til ro der. Når hun så enten sover eller er lige ved at falde i søvn, så kan du flytte hende til hendes egen seng. Det skal være på det tidspunkt, hvor hun lige glipper med øjnene, fornemmer at hun flyttes men er træt nok til at sove videre. Måske er hun i begyndelsen nødt til at blive flyttet når hun sover rigtig godt men stille og roligt kan du så begynde at flytte hende inden hun falder helt i søvn.
Når hun atter føler sig tryg ved sin seng, så kan du forsøge at putte hende med flasken i sengen, så hun ikke oplever at skulle flyttes efter hun har spist, men at hun får sin flaske og så kan lægge sig til at sove. På det tidspunkt kan du så sidde lidt hos hende, berolige og betrygge hende, til at overgive sig helt til søvnen. Men lige nu skal hun først lære at forbinde det at sove om aftenen med noget trygt og rart og derfor er I nødt til at starte lidt forfra med fysisk nærhed og kontakt og komme lidt væk fra sengen, som hun lige nu ikke forbinder med noget trygt.
Håber du kan bruge mine tanker, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske