Svar: Mad med klumper - hjemmelavet mad og sove igennem
19. april 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Cathrine
Mange børn har rigtig svært ved at finde ud af groft moset mad. De kan simpelthen ikke finde ud af om de skal synke det eller tygge det og derfor bliver de frustrerede og kede af det og spytter maden ud igen - eller får den nogle gange galt i halsen...
Derfor anbefaler jeg ofte at man forsøger at servere tingene adskilt. At du simpelthen giver din dreng den mos og grød som han godt kan lide og som han spiser, i den bløde konsistens det nu engang er i og så begynder du at tilbyde ham små stykker af mad ved siden af. Han skal altså vide, at det der kommer med ske er let at synke og den mad som spises med fingrene eller med en gaffel - den skal han arbejde anderledes med i munden.
Vejen frem for jer tænker jeg derfor er at bibeholde den skemad han kan spise og så begynde at tilbyde mere og mere mad i stykker og mad som han kan sidde med i hænderne. Det giver øvelse og jo mere han får det, jo bedre bliver han til det så på den måde arbejder tiden også for jer - nogle børn er rigtig gode til at tygge allerede i 7 måneders alderen, andre lærer det først i 10 måneders alderen ... men det skal nok komme. Du skal bare hjælpe ham til at øve sig.
Derudover skal du til at nedtrappe flaskerne med modermælkserstatning. Det er en god idé, hvis han nu får 3 flasker dagligt, - det kunne meget passende i forhold til din plan være enten tidlig morgen, aften og sen aften eller du kan springe tidlig morgen helt over, så der er mere appetit til morgenmaden og så tilbyde en flaske inden middagslur, aften og sen aften.
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvor tidligt I står op. Men jeg tænker at når I skal begynde i vuggestue, så vil dagen sandsynligvis begynde tidligt og derfor kan du godt allerede nu forsøge at komme ind i en rytme, hvor I starter med morgenmad allerede kl. 7.30-8. Det vil give mulighed for at få lidt mere mad i løbet af formiddagen og morgenflasken kan så helt springes over.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk frugt i hånden. Det kan være stykker af appelsin, blomme, fersken, kiwi,melon og lignende blødere frugt. ½ bolle med smør, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, du kan vælge om du vil tilbyde flaske her eller inden middagslur.
Frokost 12: Små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - makrel, sildepostej, leverpostej, rognguf, smøreost osv. Grøntsagsmos kan også bruges som pålæg og du bør fortsat supplere med lidt grøntsagsmos, så han bliver mæt nok. Derudover kan du tilbyde ham godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle (fiskedeller eller almindelige) og lignende, som han kan øve sig i at tygge på. Vand af kop.
Puttes til middagslur og her kan du igen overveje om du skal give ham en flaske - det afhænger helt af hans øvrige indtag. Hvis han har fået inden formiddagslur kan du springe denne over, hvis han har sprunget mælk over morgen og formiddag skal han naturligvis have sin flaske her. Puttes ca kl. 14.
Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, ½ bolle med lidt smør, evt en lille portion tykmælk med frugtmos, vand af kop
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos og ved siden af jeres mad i stykker, det kan være små stykker kød, godt kogte pastaskruer, kogte blomkål og broccolibuketter, kartoffelbåde eller lignende som han får hele i hånden til at sidde med og gnaske i og øve sig på. Vand af kop.
Kan få lidt frugtmos eller lidt grød som afslutning, hvis du fornemmer at han er mere sulten.
Puttes til natten ca kl. 20 med en flaske
Sen aften 23/24: Flaske
Nat: så vidt muligt ikke længere mælk om natten. Hvis I forsøger at give ham flaske omkring midnat inden I selv falder omkuld af træthed, så burde han kunne sove til næste morgen tidlig, hvor I så må stå op og dagen begynde med grød...
Jeg ved godt at ovenstående plan kan se uoverskuelig ud, når man som dig ikke føler at han kan tygge, men jeg håber at du får lidt idéer til hvordan I kommer videre. Hvordan du kan mixe fint moset mad og mad i stykker og dermed også få lidt gang i den hjemmelavede mad.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske