Brev:
Bryder sig ikke om skemad - 5 mdr.
19. april 2008
Alder:
5 mdr.
Bryder sig ikke om skemad - 5 mdr.
Kære Helen
Så er jeg på banen igen :-)
Efter at ha konstateret at Loui´s hoved havde vokset 4 cm (måler 45 cm) på de sidste 2½ måned, fik vi ham ultralyds-scannet gennem fontanellen. De fandt intet unormalt :-) Men lægerne her mener dog, at vi fortsat skal observere ham og blive ved med at måle hovedet. Så det gør vi så og håber på at der ikke opstår andre symptomer. Hans tungebevægelser har rettet sig og den bevæger sig nu lige meget i begge sider af munden.
Jeg skriver til dig nu, fordi Loui ikke synes at bryde sig det mindste om skemad. Jeg er ved at være lidt bekymret, hans alder taget i betragtning. De sidste to uger har jeg forsøgt stille og roligt at introducere ham. Til at starte med var han selvfølgelig noget akavet, men fik da spist en del (ku jeg se i bleen senere). Efter en uge spiste han rigtig fint i to dage, hvor han nærmest guffede i sig. Men siden da har det bare ikke fungeret.
Han spiser en mundfuld og ser så ud som om at det er det mest modbydelige jeg nogensinde har budt ham. Hvis jeg tilbyder ham mere, begynder han at pjevse eller græde. Så lige nu er det ca en mundfuld om dagen, han indtager.
Jeg giver ham hovedsagelig hirsegrød. Her er hirsen finmalet, så det har nogenlunde samme konsistens som risgrød, hvilket jeg osse har givet ham (begge iblandet MM). Jeg har tilsat enten æble- eller bananmos og jeg har osse tilbudt uden frugt. Jeg har ligeledes prøvet med forskellige konsistenser på grøden. Jeg sørger altid for at han spiser på det samme tidspunkt i rolige omgivelser, efter sin formiddagslur, hvor han hverken er for træt eller for sulten/mæt. Har osse forsøgt forskellige spise-stillinger. Men det virker til at komme ud på ét hvadenten jeg gør det ene eller det andet...
Ellers er han blevet ammet fuldt. Han vejer 8,5 kilo og er 65 cm lang. Hans vægt accellerede stærkt lige i starten, hvor han gik fra 2550 til 8 kg de første 4 mdr. Nu har han så kun taget 500 g på den sidste måned. Jeg er lidt i tvivl om, om jeg har nok mælk og om den ernærer ham nok nu og især når han nu ikke gider tage andet føde til sig. Men han brokker sig ikke og han virker til at ha det godt. Han kunne godt sove noget mere og det var osse derfor jeg startede med skemaden, fordi jeg tænkte at søvnen ville blive bedre.
Her er hans dagsprogram ca som det ser ud nu:
7.30: Vågner og står op (ammes evt)
9.30: Ammes til formiddagslur som varer fra 30 minutter til 1½ time. Hvis han sover længe, vågner han som regel og skal vugges i søvn igen et par gange undervejs. Ammes igen når han vågner, hvis det er den lange lur.
13: Ammes til middagslur, hvor han sover fra 30 minutter til 1½ time. Ammes når han vågner, hvis det er den lange lur.
17: Ammes til eftermiddagslur, hvor han sover ca. 20 minutter.
18.45: Ammes
20: Ammes til natten
Vågner om natten til amning kl. 12, 3 og igen tidlig morgen ca. kl. 6- 6.30.
Nogle nætter vågner han flere gange og nogle dage sover han meget dårligt, kun 20-30 minutter a gangen... og kun to gange på en dag... Det ser umiddelbart ud som om, jeg ammer meget. Det gør jeg osse, men ikke i særlig lang tid af gangen de fleste gange.
Mine bekymringer går ud på: hvordan jeg lærer ham at spise skemad? om han får nok mad? om han får nok søvn?
Mange kærlige hilsner og tak
Rikke