Svar: Bryder sig ikke om skemad - 5 mdr.
19. april 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Der er for mig at se ingen tvivl om at dine hyppige amninger spiller ind på din drengs lyst til og behov for skemad og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at trappe amningen lidt ned, tilbyde skemad i stedet samt vand af kop.
Du skriver at han ofte spiser kortvarigt hos dig og det er helt okay med den alder han har. Du må tro på at hvis du tilbyder ham brystet, så tager han, hvad han har behov for og han er jo en stor dreng nu, som sandsynligvis godt kan få mælken malket ud på kort tid:o)
Jeg vil foreslå dig at du tilbyder din dreng skemad to gange dagligt, både grød og grøntsagsmos og dertil vand af kop. Derudover ca 6 amninger i døgnet - altså en nedtrapning af de ca 10 amninger som han ofte når op på nu.
Min dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Vågner og står op. Nogle børn vil have behov for amning her, men umiddelbart tænker jeg at du skal forsøge at springe den over og så i stedet gå igang med lidt morgengrød.
Altså morgen 8-8.30: Grød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30-10, skal ikke ammes, når han vågner af lur
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper 20 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Ammes
Nat 24-06: Kan måske begynde undvære natamning midt nat og begynde at sove ca 6 timer sammenhængende. Prøv om du i stedet for brystet kan hjælpe ham med at blive lagt rigtigt igen, berolige med en hånd osv.
Prøv generelt at lade være med at amme ham både inden og efter en lur, men forsøg så vidt muligt at holde dig til at amme inden, så han roligt lægger sig til at sove og når han så vågner, så prøv at tilbyde ham lidt grød eller mos i stedet.
Jeg tænker at hvis du følger ovenstående plan så vil du opleve at han har mere plads i maven og lyst til skemad og du vil samtidig opleve at han begynder at spise anderledes hos dig, måske begynder nogle af amningerne at tage lidt længere tid...
Fortsat held og lykke - og tilsidst, - hvor dejligt at høre at lægerne ikke umiddelbart fandt noget med Louis hoved, krydser fortsat fingre for det bedste:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske